טיפים עבור עיצוב פנים לחללים קטנים

אחד האתגרים המרכזיים ביותר בעולם עיצוב הפנים הוא לצלוח עיצוב של חללים קטנים. מדוע, למעשה, מדובר על "אתגר" לכל הפחות ומכשול של ממש עבור טובי בעלי המקצוע? הסיבות לכך פשוטות: כל חדר באשר הוא דורש מאיתנו להציב בו רהיטים – הן לשימוש והנאה אישית והן לצרכי נוחות ואיחסון, הדבר עלול ליצור מראה קטן אף יותר. כיצד מתגברים על בעיה זו? בואו נבדוק יחדיו.
ספויילר – אתם עומדים לגלות שניתן לעצב חללים קטנים בצורה עוצרת נשימה.

חלל קטן? אתם לא לבד

אכן כן, אינכם לבד. יש אנשים רבים שחווים בדיוק את אותן בעיות "צפיפות", שהרי לרובנו אין בתים "רחבי ידיים" ובדיוק כאן נכנסים בעלי המקצוע – מעצבי הפנים שצריכים להתאים את עצמם לחלל הקטן ומגבלותיו השונות, לטעמו האישי של הלקוח ויכולותיו הכלכליות וכמובן – לשלב בכל אלו גם את היצירתיות שלו.
כיצד הליך עיצוב הפנים לחללים קטנים עובד?

ראשית כל – צבעים. אין ספק שבחירה נכונה של צבעים זהו המפתח הבסיסי ביותר בהליך העיצוב.
כאשר משתמשים בצבעים בגוונים המכונים "מונוכרומנטיים", כלומר, שימוש בצבעים שצבעים בכדי לייצר סוג של אשליה. לרוב צבעים אלו נעים לאורכו של סולם הצבעים והגוונים הבהירים. הסיבה לכך פשוטה: צבעים בהירים פשוט גורמים לחלל קטן להיראות יותר גדול.
כאמור, על מנת שלא "לאבד את האלמנט העיצובי" לרוב מה שעושים זה לצבוע את הקירות בגוונים בהירים אך לתת "קונטרה" באמצעות ריצוף יותר כהה, הרכבת פרקט או לחילופין הצבת רהיטים מעט יותר כהים.
מעצבי פנים רבים אוהבים לתת את "הניגוד" הנ"ל על ידי הכנסת אלמנט מאוד גדול כמו: מספר כריות על הספה/מיטה, הצבת תמונה גדולה וכן הלאה.

דלתות – כן, לדלתות יש חשיבות עצומה במראה הסופי של הבית. כיום ניתן למצוא המון עיצובים מרשימים לדלתות (פנים וחוץ), דבר המצליח לשדרג בצורה מופתית את מראה הבית אך מה עושים בחללים קטנים? האם ישנם פתרונות חכמים לכך? התשובה לכך היא כן. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בדמוי של דלתות הזזה מעץ. דלתות אלו מאפשרות שתי טכנולוגיות עיקריות. האחת מאפשרת הזזת דלת ההזזה על פני מסילה הנראית לעין ונפתחת באופן המקסימאלי ואילו השנייה נעשית על ידי "דלתות כיס", המאפשרות לדלתות אלו "להיעלם" אל תוך הקיר עצמו ובעצם לתת תחושת מרחב הרבה יותר גדולה. לקריאה מעמיקה בכל הנוגע לנושא דלתות הזזה מעץ אחת האפשרויות הטובות ביותר כיום, ניתן להיכנס לקישור.

דלתות פנים מעץ, כולל דלתות הזזה מעץ, של חברת לידור דלתות.

דלתות פנים מעץ, כולל דלתות הזזה מעץ, של חברת לידור דלתות.

ניצול נכון של החלל – כפי שניתן להבין, חללים קטנים אינם רק זקוקים "לטיפול נכון מבחינת הצבעים" אלא חשוב לנצל את המקום הקטן בצורה אופטימאלית, לבחור רהיטים שיתאימו מבחינת הזוויות, מבחינת הגודל ומבחינת הפונקציונאליות.
לרוב, מעצבי פנים נוטים להשתמש ברהיטים בחללים מהסוג הנ"ל שהינם בעלי קווים ישרים ופחות רהיטים בעלי עיקולים וזאת בכדי, כפי שציינו, להצליח לנצל את האזורים של הפינות ועל מנת שלא ישארו "חללים רקים", מה שיצריך לשים בהם חפצים שיתנו תחושה של עומס.
במידה ואין ברירה אלא להניח רהיטים שאינם בעלי קווים ישרים, הרי שבחללים הריקים הנותרים הדבר האופטימאלי ביותר בכדי לא לתת "תחושת עומס" היא לתלות מדפים ולהפוך אזורים אלו לפרקטים שעוזרים גם לשמור על הסדר.

יצירת אשליות – אחד מהאלמנטים המרכזיים בהם משתמשים מעצבי פנים רבים בחללים קטנים, הוא על ידי "יצירת אשליות" כיוון שזה מצליח להסית את תשומת ליבו של האדם השוהה בחדר וגם מגדיל את החלל עצמו, לדוגמא: שימוש באור נכון, רהיטים רוחביים, מדפים (כפי שציינו), קווים נקיים ועוד.
זכרו: חללים קטנים הם אמנם מעט יותר קשיים לעיצוב אך בלתי אפשרי, על מנת שהעיצוב הנ"ל אכן יצליח להעניק את התחושה הרצויה, חשוב מאוד לשמור על סדר בבית הקטן, בלאגן (ולו הקטן ביותר) עלול ליצור ולייצר תחושת עומס יתר על המידה.