משלושה יוצא אחד שלם

רגע לפני פתיחת תערוכת SALONE DEL MOBILE במילאנו, בורסת ההימורים בנוגע לטרנדים ולמגמות שיוצגו במהלכה שוברת שיאים. מגמה אחת ברורה שמסתמנת כבר עתה: שילובים בין גווני שחור, לבן ונגיעות עץ כאן ממשיכים איתנו גם לעונה הבאה ונראה שהם כאן כדי להישאר.

יש דברים שכנראה לא ישתנו לעולם, כך גם סגנונות ותיקים בעיצוב הפנים שנראה כי לא משנה מה, הם תמיד ישארו בתמונה. אחת המגמות הבולטות מתבססת על שילובים מתוחכמים בין צבעי השחור, הלבן ועץ על סוגיו השונים.

שלושת אלה נחשבו מאז ומתמיד כצבעים מובילים שבולטים בעיצוב חללי הבית השונים. יחד, וגם לחוד, הם יוצרים מראה קונספטואלי, עוצמתי ומרשים. בשנים האחרונות בפרט ובזכות תוספת של מגוון רחב של חומרים בעלי טקסטורות מגוונות, גימורים וגוונים שונים הם משתלבים זה עם זה בהרמוניה מושלמת ומהווים מעטפת נכונה ואלגנטית בעיצוב הבית. הגוונים הדומיננטיים יוצרים קונטרסט דרמטי, נועז ומעורר השראה ומשלבים בין קר, נקי ומהוקצע לחמים ומזמין.

תכנון ועיצוב יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

אל מול השחור והלבן, שנחשבים לאבני דרך ולצבעי יסוד מובילים, החיפוש האינסופי של העוסקים במלאכה כמו גם הרצון שלהם לחדש, להפתיע ולייצר זרימה נכונה ואווירה ייחודית בחלל, מובילים אותם לחזור לטבע שמהווה מקור השראה ועל כן העץ, על מיניו השונים, מאפשר לצקת לחווית העיצוב תוכן עוצמתי במיוחד בימים בהם העולם המודרני והמתועש גובים מאיתנו מחיר.

יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

ככל שאנו מתרחקים מהטבע, ומוצאים עצמנו נאלצים לנסוע הרחק כדי להתקרב אליו וכך להרגיש מחוברים יותר לעצמנו, להרגע, להתרענן, לחדד את החושים ולצבור אנרגיות. הסיבות הללו הן אלה שהובילו את העץ להפוך לכוכב מרכזי ונוכח בעיצוב הפנים בשנים האחרונות.

באדיבות יפרח בן צבי, עיצוב- אתי חצרוני, צילום-נדב פקט

לדברי מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, "רבים רואים בעץ האלון זן אידיאלי לשילוב עם שחור ולבן בעיקר בגלל האותנטיות והיופי שלו בתצורתו הראשונית והגושנית וגם בפורניר העשוי מקליפתעץ האלון. אל מול שני הצבעים הדומיננטים ניתן גם לעשות שימוש באדני רכבת גם הם ברובם עשויים מאלון. זהו עץ מורכב שמאחוריו סיפור ו'היסטוריה', בכך הוא מהווה חומר המקשר ומהדק את הקשרים בין השלושה ומעדן את הכהות והבהירות של השחור והלבן".

הצבע הלבן, אליו התווספו שלל גוונים וטונים נפלאים, היה מאז ומתמיד שימושי שכן הוא מהווה בסיס נטרלי אידיאלי ומתאים לשלל גוונים וצבעים דומיננטים ובולטים. כך גם השחור, שעל אף היותר דרמטי ועוצמתי נחשב לצבע מעטפת שניתן לצוות אליו שלל צבעים נוספים. לא בכדי העץ נחשב שידוך מושלם עבורם; הסקאלה הרחבה של גווני החום והדוגמאות האמורפיות והטבעיות כדוגמת העיניים חוברות באופן מיטבי לשני צבעי היסוד ויוצקים אווירה ומשמעות לחלל.

תמונה מתוך הסטודיו של יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

כשניגשים להשתמש בצבעים אלה יש לזכור כי בכוחו של השחור למסגר, להבליט וליצור פוקוס על פריטים בחלל. במרבית המקרים מספיקות נגיעות שלו על מנת להעצים את האלמנטים האחרים. הוא מאזן ומדגיש את הלבן והעץ ויחד, וכל עוד משתמשים בו במינון הנכון ניתן לברור עיצוב רב ממדי מדויק ומחמיא.

הסטודיו של מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

אחד החללים בהם החיבור בין השלושה מתקיים במיטבו הוא חלל המטבח שלאורך עשורים רבים נאחז בעיצוב קלאסי ובצבעוניות בהירה ומינימליסטית. הלבן היה ועודנו הכוכב הבלתי אך ניכר כי גם בו משולבות יחידות או חזיתות בגוון שחור ומשטחי עץ שמכניסים ניחוח מעט יותר כפרי ומזמין.

את המגמה מיישמים גם מעצבי רהיטים. לדברי בן צבי, "בעוד השחור והלבן משמשים כתפאורה וכמעטפת, רהיטי עץ משמשים כשחקנים הראשיים. העובדה שפרטי עיצוב ברי קיימא צוברים תאוצה גם היא תורמת להעמקת המגמה, גם בסגנונות עיצוב שעד כה נמנעו מלשלב אותו".