מטבח שחור ועץ – איך מעצבים מטבח שחור לבן ועץ

בין אם מדובר על מטבח שחור ועץ, או איזור אחר, השילוב של צבעי שחור לבן יחד עם עץ, יוצרים מראה עשיר, עוצמתי ויחד עם זאת חמים ונעים. הטרנד החדש-ישן, חוזר ובגדול. הטור פורסם במקור במגזין השיפוץ של התאחדות קבלני השיפוצים.

ככל שחולפות השנים נדמה שבכל הקשור לעיצוב הבית גם למותגים ולמעצבי העל הגדולים קשה לחדש ולהפתיע ואכן, מגמות וטרנדים חוזרים, חולפים ושוב חוזרים. כשמדובר בצבעוניות שלא נס ליחה, אלה צבעי הלבן והשחור, ניגודיות חזקה ובעלת נוכחות רבת עוצמה. הזוג המנצח הפך למשולש עם הצטרפותו של העץ.  שלושתם מהווים יסוד מהותי בעיצוב החלל ויוצרים קונטרסט דרמטי, נועז ומעורר השראה, משלבים בין קר ונקי למהוקצע חמים ומזמין.

מה היתרון של מטבח שחור ועץ, או מטבח שחור לבן ועץ? "השחור והלבן הם ללא ספק כלי עזר בידי היוצר להבליט, להדגיש וליצור עומקים ונפחים בחלל", אומרת מעצבת הפנים טל תמיר. "יחד עם זאת, החיפוש האינסופי אחר חומרים שיפתיעו, ירגשו ויצרו אווירה שונה ופחות שגרתית בבית, מחזירה אותנו לא פעם לטבע כמקור השראה. על כן העץ על מיניו וגוונים השונים, מאפשר להעצים את העיצוב ולשוות לו מראה חם ומזמין יותר".

העולם המודרני והמתועש, והתרבות האורבנית על כל יתרונותיהם, גובים מחיר. אנחנו מתרחקים מהטבע עד רמה שאנחנו נאלצים לנסוע מחוץ לעיר כדי להיות קרובים לחי ולצומח בתצורתם הטבעית והפראית. הקִרבה הזו עושה לנו טוב, גורמת לנו להרגיש מחוברים יותר לעצמנו, לשקט הפנימי שלנו להתרענן ולחדד את החושים. הטבע חסר לנו ביומיום ולכן לגמרי מובן מדוע הפך העץ לחשוב בעיצוב הפנים, בשילוב השחור והלבן וגם כאינדיבידואל בפני עצמו.

מטבח שחור ועץ. מיכל אנסקי עם מטבחי דא קוצינה

מיכל אנסקי במבטחי דא קוצ'ינה. צילום: רון קדמי

הצבע הלבן, על גווניו השונים, שימושי ביותר ומהווה בסיס נוח כצבע רקע ניטרלי מתאים למגוון רחב של צבעים בולטים. לדברי תמיר, "נכון שהשחור הוא הניגוד הבולט ביותר, אך קשת רחבה של צבעים יכולה ליצור קונטרסט מושכל ואלגנטי. העץ, על גווניו השונים עושה את העבודה, בעיקר בזכות העובדה שרבים משוועים לשלב ממד חם שיבליט את הקיטוב שבין סקלת הצבעים. הסקלה הרחבה של גווני החום והדוגמאות האמורפיות והטבעיות של סיבי ועיני העץ, מוסיפות את אותו טאצ' מתבקש שמשנה באופן תהומי את האווירה בחלל. לצידם, השחור ידוע כממסגר ומבליט ונתפס כניגוד האולטימטיבי ליצירת הפוקוס ולהתמקדות בפריטים בחלל. ואכן בחלק מהמקרים מספיקות נגיעות של שחור על מנת להעצים את האלמנטים האחרים. הוא מאזן ומדגיש את הלבן והעץ ויחד, במינונים מאוזנים ונכונים, מתאפשר עיצוב רב ממדי מדויק ומחמיא.

ניכר כי הפתיחות ושילוב שלושת הצבעים באותו חלל נתון, צוברת תאוצה גם בחללים שעד כה נחשבו לטאבו. כך למשל המטבח, שלאורך עשורים רבים התאפיין בעיצוב קלאסי ובצבעוניות בהירה ומינימליסטית. מטבח שחור ועץ, או מטבח שחור לבן ועץ, הוא פופולרי מתמיד. הלבן היה ועודנו הכוכב הבלתי בחללי המטבח אך ניכר כי גם בו משולבות יחידות או חזיתות בגוון שחור ומשטחי עץ שמכניסים ניחוח מעט יותר כפרי ומזמין.

לשילוב המגמה החדשה-ישנה נרתמים מעצבי רהיטים מובילים. בעוד השחור והלבן מהווים ברוב המקרים את התפאורה, אותם רהיטי עץ משמשים כשחקנים. העובדה שהעולם עובר לשימוש בפרטי עיצוב ברי קיימא גם היא תורמת להעמקת המגמה גם בסגנונות עיצוב שעד כה נמנעו מלשלב אותו.

לדברי מעצב הרהיטים יפרח בן צבי "רבים רואים בעץ האלון זן אידיאלי לשילוב עם שחור ולבן בעיקר בגלל האותנטיות והיופי שלו בתצורתו הראשונית והגושנית וגם בפורניר העשוי מקליפת עץ האלון. אל מול שני הצבעים הדומיננטיים ניתן גם לעשות שימוש באדני רכבת גם הם ברובם עשויים מאלון. העובדה שסוגי העץ השונים מציעים סקלה רחבה מאוד של גוונים מאפשרת יצירת אינסוף עיצובים שונים".

השילוב בין השלושה עושה פלאים גם בחללים קטנים בהם נדרשת הקפדה על מינונם על מנת ליצור תחושה מרווחת ואוורירית. לדברי מעצב הפנים ניצן הורוביץ "בחללים קטנים וגדולים כאחד, שחור ולבן הם צבעים משלימים והעץ הקלאסי מהווה את הגיבוי המדויק להרמוניה. שלושתם יוצרים חיבור על זמני- מה שהתקיים בסגנון השיק הפריזאי של שנות ה-70 היה רלוונטי גם בתחילת שנות ה-2000 וגם כיום. השילוב בין השלושה יכול להתקיים למעשה בכל סגנון על פי עקרונותיו כל עוד שומרים על מידתיות ועל הגוונים הנכונים".