עיצות ממעצבי פנים – לקראת 2019

הלבשת הבית

חדר אורחים וספריה של אליתה ליוינג

באדיבות אליתה לויניג

לדברי מעצבת הפנים רונית טל, "גודש צורני שנוצר משילוב של יותר מידי אקססוריז ורהיטים יוצר גודש וויזואלי שמעיב על העין ועל הנשמה. המלצה חמה לפתוח את השנה באיוורור החלל, לנפות ולאזן את הממדים והנפחים בכדי ליצור חלל הרמוני, מרגיע ומזמין. לאלה מאיתנו שמתכוונים לצבוא על דלתות חנויות ורשתות העיצוב, מומלץ לזכור שבאולם התצוגה הפריטים תמיד נראים מרשימים יותר: מהם נבחרו בקפידה לפי פרופורציות החלל, תנועת האור והם שולבו בפינה הספציפית תוך שהדקורטור התייחס למכלול הפריטים, כך שסביר שאצלנו בסלון הביתי הם יראו אחרת. לכן, הרכישה צריכה להתבסס בהתאם לממדי הבית או הדירה ולהתייחס לנתונים כמו אור הטבעי ומלאכותי, לצבעוניות, לחומריות, לדוגמאות שיש לנו על  הקירות, והרצפה ולחפצים שיישארו בחדר גם אחרי השדרוג".  

לדברי טל, "חשוב להגיע לחנות עם תמונות של החלל הרלוונטי ומומלץ גם עם תכנית מערך ריהוט שתכלול את מידות האורך,רוחב וגובה החלל כך שפרטי הריהוט יבחרו בפרופורציה הרצויה. בכל מקרה, גם אם אתם חובבים מושבעים של הסגנון האקלקטי או הכפרי, מומלץ לבחור באובייקטים במראה נקי עד כמה שניתן שיחד עם יתרת הפריטים בחלל יצרו תחושה עשירה אך לא יאפילו על המראה האוורירי והטבעי".

 זאת ועוד, ילידי שנות ה-80 ומטה בוודאי זוכרים את מערכות הישיבה הטיפוסיות בסלון- תלת, דו וכורסה בעיצוב זהה לחלוטין וגם את מערכות שינה שכללו מיטה ושתי שידות לילה תואמות. לדברי מעצבת הפנים פרי הדר, "כיום תפיסת העיצוב שונה בתכלית והמגמה הבולטת היא ליצור חלל עם מעוף- ההפך הגמור מכזה שנראה כאילו יצא מפס יצור גנרי. מומלץ לחשוב מחוץ לקופסה ולבחור בשילובים שיקנו לחלל מראה ייחודי. זה לא אומר שחייבים להתרוצץ בין עשרות חנויות כדי להגיע למראה המושלם, כיום יש לא מעט חנויות ורשתות שמציעות מבחרים פרטי  MIX & MATCH תחת אותה קורת גג כך אפשר להרכיב מערך ריהוט שיראה נהדר וישבור את המראה הסתמי. לאלה שחוששים, מומלץ להעזר במעצב או במעצבים נותני השירות בחנויות עצמן. מומלץ להקפיד שהמסה (כלומר הריפוד) יוותר כמה שיותר ניטרלי, או נטול דוגמאות נועזות ואת הווירטואוזיות להשיג על ידי כריות נוי, ראנרים, כירבוליות וכיוב' שקל לשנות ולהחליף אחת לתקופה".  

 

 

פינת ישיבה של שכטר בוטיק- צילום איליה מלינקוב

שכטר בוטיק. צילום איליה מלינקוב

   

מה צפוי בחדרי ילדים

רגע אחרי החזרה לספסל הלימודים, תקופת החגים היא הדיוק הזמן לשדרג ולאבזר את חדרי הילדים. לדברי מעצבת הפנים דורית וינברן, "עם כל ההשקעה בצבעוניות, בטקסטיל וביישום של אביזרים שעשויים מחומרים ידידותיים ובטיחותיים, עדיין יש לנו נטייה לבחור פריטים שנכונים לכאן ועכשיו, מבלי להסתכל קדימה, וחבל. סביר שאותו חדר ממש ישרת את הילד גם בעוד 5 ואפילו 10 שנים מהיום ולכן מומלץ לשמור על מעטפת כמו שיותר ניטרלית שתהווה תפאורה שקל יהיה לעדכן ולשנות. מומלץ לא לצבוע את החדר בצבעים ילדותיים או לבחור ברהיטים עם מאפיינים ילדותיים כדי שלא תצטרכו כל שנה לשפץ ולעצב את החדר מחדש. החוכמה מעטפת כמה שיותר ניטרלית, הרמונית ובהירה תהווה רקע נפלא לפריטים שמתאימים לרוח התקופה ולאופיו של הילד, כך למשל כאקססוריז כמו תמונות, שטיח, ידיות צבעוניות לרהיטים, מנורה על שולחן הלימודים וכיוב'".

מטבח של חברת איילמינם, יבואנית משטחי למינם איטליה,

חברת איילמינם, יבואנית משטחי למינם איטליה

 

 

חידושים במטבח

המטבח הביתי ימשיך, איך לא, להוות את מרכז הבית גם בשנה הבאה. במרבית המקרים, אלה הניגשים לתכנן מטבח חדש שואפים לשלב בו כמה שיותר פונקציות: גם אי, גם ארונות פינתיים, גם קלאפות וכמובן כמות בלתי נתפסת של מכשירי חשמל. לדברי הדס רוט, מבעלות המשרד 'שירה מוסקל והדס רוט- הלל אדריכלים', "כחלק מאבולוציה תרבותית, רבים מהמטבחים כבר מזמן לא משמשים רק להכנת פרודוקטים אלא גם כחלל אירוח לגיטימי, לאיזור בו הילדים מכינים שיעורים ולמעשה הבית כולו מתנהל סביבו, לכן חשוב להתייחס לכלל התרחישים ולהקצות מקום ייעודי שמחושב על פי מידות ותדירות השימוש. באופן זה, אפשר יהיה ליצור חלל פרודוקטיבי ופרקטי שהארגון בו ייצור חזות נקייה. גם מי שבידיו אוסף של כלי חרסינה מעוטרים או מחבתות נחושת מסיביות מהמאה ה-19, מומלץ שישלבן באופן מבוקר כך שלא יעיבו על החלל".

מיכל אנסקי עם מטבחי דא קוצינה, צילום רון קדמי

מטבחי דא קו'צינה, צילום רון קדמי

 

 אמנות ועיצוב הולכים יד ביד

תפיסת העיצוב העכשווית דוגלת ביצירת מרחב בו לכל פריט תפקיד חשוב ביצירת מכלול מהודק ומוקפד העולה בקנה אחד עם הקונספט המבוקש. האמנות חוזרת למרכז הבמה ונתפסת כיום כפריט חובה שיאפשר להפוך את החלל מ'רגיל', ל'שונה וייחודי בנוף ועוצמתי'. מעצב הרהיטים יפרח בן צבי לדוגמה מיישם מגמה זו הלכה למעשה. "בחלק מהמקרים היצירות מיועדות מלכתחילה לעיצוב הבית כך שגם מבחינת המחירים הן יותר נגישות והן גם עולות בקנה אחד עם עיצוב הבית המודרני", הוא אומר. 

סלון של סטודיו יפרח בן צבי, קרדיט צלם שי אפגין

סטודיו יפרח בן צבי, קרדיט צלם שי אפגין

 

עבור חובבי אמנות מושבעים, שסביר שהעניין התקציבי מניע אותם מלרכוש יצירות מקוריות יקרות יוכלו להנות מהדפסים. חלקם איכותיים ומשפרים את מראה החלל אך לצערנו קיימים בשוק גם לא מעט הדפסים זולים שיכולים בקלות להוריד את כל ההשקעה שהשקענו בחלל המשודרג לטמיון. . כמו בכל דבר, גם כאן ההבדל נעוץ באיכות: בזכות טכנולוגיות הדפסה מתקדמות ניתן למצוא יצירות שנראות נפלא ומומלץ שלא להתפשר, להשקיע קצת יותר ולבחור בהן על פני הדפסים גנריים זולים. בד בבד, סצנת האמנות בארץ התפתחה מאוד בשנים האחרונות וכפועל יוצא ניתן למצוא כיום בגלריות ייעודיות אמנות איכותית מקוריות שלא מצריכה לשבור תכנית חיסכון. לרוב תספיק יצירת אמנות אחת שתהווה עוגן בחלל ותוסיף לו, לצד הפאן העיצובי ,גם ממד רגשי עוצמתי.  לצד יצירות קונבנציונליות, אפשר לחשוב אל מחוץ לקופסה ולעטר את הקיר באלמנטים דו תכליתיים- למשל, מתלים מעוצבים שנראים ממש כמו יצירת אמנות על הקיר.

חדר שינה לבן, דומיסיל

באדיבות דומיסיל

 

 לבן על לבן

אין דבר שמזוהה יותר מדירות קבלן מאשר קירות צבועים בלבן בסיסי בוהק ומסנוור. הצבע הלבן משדר ניקיון אך בד בבד גורם לחלל להראות סתמי ונטול אופי לכן מומלץ מאוד לא להתפשר ולצבוע את הקירות בטונים וגוונים שישווה לו מראה חמים, משפחתי ומזמין. מניפות הצבע של החברות השונות הולכות וגדלות מידי שנה ואת הלבן הבסיסי מחליפים גוונים עשירים יותר אותם חשוב לבחור את בהתאם לקונספט העיצוב ולצבעוניות הריהוט. חשוב לזכור שכל צבע שתיישמו על הקיר תמיד יראה כהה יותר אחרי שיתייבש לכן מומלץ לרכוש דוגמיות צבע ולנסות על הקיר לפני הצביעה. לדברי וינברן," נגיעות של אפור ישתלבו מצוין בבית בקונספט מודרני או תעשייתי ולבן עם טון צהוב או חום אידיאלי לבתים בעלי מראה כפרי. לאלה שרוצים לגוון ולצבוע בצבעים נועזים ודרמטיים מומלץ להתמקד בקיר אחד בלבד ולצבוע אותו בצבעוניות שנאמנה לאופי של בעלי הבית ולא תשתלט על החלל כולו. אפשר ומומלץ לשקול כמובן תליית טפטים או חיפויי קיר, שם קיימים פיתוחים מיוחדים כמו כאלה העשויים פיברגלס ובכך מונעים את שחיקת הקיר והצטברות סדקים. החיפויים הללו מהווים חיץ מושלם בין הקירות לסביבה הדינמית ועל כן אופטימליים בבתים פעילים ותוססים בהם הבלאי גבוה במיוחד. הם חסינים בפני כל פגיעה ישירה בהם. זאת ועוד הם רחיצים, ולכן אידיאליים לחדרי רחצה ומטבח, וחסינים בפני אש מה שהופך אותם לבטיחותיים וידידותיים במיוחד".

 

פינת ישיבה עם מנורות, קמחי תאורה

באדיבות קמחי תאורה

 

לראות את האור

התאורה היא שחקנית חיזוק מרכזית ביצירת תמונת עיצוב מושכלת בכל אחד בחללי הבית. לא משנה אם מדובר בסלון או בחדר השינה, את אותם גופי תאורה קבלניים שנותרו מהשיפוץ או הבניה מומלץ לשדרג ולהחליף אם רוצים ליצור חלל מעוצב באמת. הבשורות הטובות הן שכיום ניתן לרכוש גופי תאורה במחירים סבירים והמבחר שקיים בשוק הוא כמעט אינסופי. במקרים של תקרה נמוכה יחסית מומלץ לבחור במנורות צמודות תקרה שיעזרו באשליה של תחושת גובה והמקום היחיד ששווה להשקיע בו במנורה משתלשלת מהתקרה הוא מעל פינת האוכל, שם הוא מסייע ביצירת מראה מלכד ומזמין. בכל מקרה, הימנעו מלהשאיר את אותה מנורות קבלן שלא משנה כמה תשקיעו בריצוף, בגוון הקירות ובריהוט, יצליחו להותיר את עיצוב הבית לוקה בחסר.  

 

 יחסי גומלין בין חוץ לפנים

האקלים הארץ הישראלי מזמן לנו הרבה ימים וערבים של בילוי בסביבת החוץ. בין אם מדובר במרפסת או בגינה, לבחירה נכונה של חומרי הגלם מהם עשויים הרהיטים שנציב שם תפקיד חשוב בעמידותם ומראם לאורך זמן. את שולחנות וכיסאות הפלסטיק של פעם מחליף ריהוט גן מסוגנן ונוח. הראטן הסינטטי אומנם עשוי מרצועות PVC מתוחות על מסגרת אלומיניום אבל מזכיר במראהו עץ טבעי. הוא חומר קל ולכן קל לשנע אותו, אינו דוהה או משנה את צבעו לכן אפשר למקם אותו גם באזורים שטופי שמש ולשטוף אותו תחת זרם מים ללא חשש.  גם האלומיניום מככב בתחום ריהוט החוץ מכיוון שהוא עמיד ביותר ואינו נהרס או נשחק בלחות ובשינויי מזג האוויר. העץ הטבעי גם הוא מהווה אופציה ראויה במיוחד לחובבי העיצוב הטבעי והכפרי רק חשוב לזכור שבניגוד לאחרים הוא דורש תחזוקה יסודית על מנת שלא ישחק או ירקיב.

 מחסן גינה הפך לפתרון אולטימטיבי עבור משפחות רבות. הוא מאפשר להותיר את פנים הבית מסודר ובד בבד נגיש ועדיין, חשוב ומומלץ לבחור באחד כזה שיתאים גם פרקטית וגם ישתלב בתכנון ועיצוב החצר. לצד מחסני הפלסטיק אפשר למצוא בשוק מחסני אלומיניום או עץ אבל לפני שרוכשים אחד מאלה חשוב להבין מה תהיה סביבתו הטבעית, עד כמה יהיה חשוף למי גשם ולשמש ולפי אלה לבחור במוצר המתאים. אחת הדילמות היא בחירת גודל המחסן- שלא יהיה קטן מידי אבל מאידך לא יתפוס נפח רב משטח הגינה. זאת ועוד, אם הוא ממוקם בקרבת ריהוט החוץ, מומלץ להתאים בינו לבינם מבחינת חומר וצבעוניות.