גם בשנה הקרובה: שילובי לבן, שחור ועץ

בורסת ההימורים בנוגע למגמות העיצוב לשנת 2019 מעלה הילוך. כבר עתה מסתמן כי שילובים בין גוונים של לבן, שחור ונגיעות העץ יוסיפו לככב בחללי הבית השונים.

הם נחשבו מאז ומתמיד לצבעים הבולטים בעיצוב הבית בעיקר לאור העובדה שבכוחם ליצור מראה קונספטואלי עשיר ורב עוצמה. אך אם עד לא מזמן קשה היה למצוא אותם יחד באותו חלל, הרי שכיום הם משתלבים זה לצד זה בהרמוניה. קבלו את השילוש הקדוש – שחור, לבן ועץ. הצבעים שישלטו בבתים של כולנו בשנה הקרובה.

ככל שחולפות השנים נדמה שבכל הקשור לעיצוב הבית גם למותגים ולמעצבי העל הגדולים קשה כבר לחדש ולהפתיע ואכן, מגמות וטרנדים חוזרים, חולפים ושוב חוזרים חדשות לבקרים. עם זאת, ישנם  אותם מתי מעט שנשארים במקומם ולא זזים. כשמדובר בצבעים ובגוונים אלה הלבן, השחור והעץ  ניכר שהם כאן להישאר והם מהווים את היסוד לעיצוב כל חלל. הגוונים הדומיננטיים יוצרים קונטרסט דרמטי, נועז ומעורר השראה ומשלבים בין קר, נקי ומהוקצע לחמים ומזמין.

מיכל אנסקי עם מטבחי דא קוצינה

מיכל אנסקי במבטחי דא קוצ'ינה. צילום: רון קדמי

"כבודם של השחור והלבן במקומם מונח. הם ללא ספק כלי עזר בידי היוצר להבליט, להדגיש וליצור עומקים בחלל", אומרת מעצבת הפנים רונית טל.  "עם זאת, החיפוש האינסופי שלנו אחר חומרים והרצון להפתיע, לרגש, ליצור אווירה שונה ולא שגרתית בבית שלנו מחזירה אותנו לא פעם לטבע כמקור השראה ועל כן העץ על מיניו וצבעיו השונים, מאפשר להעצים את העיצוב ולשוות לו מראה חם ומזמין יותר. העולם המודרני והמתועש, והתרבות האורבנית על כל יתרונותיהם, גובים מאיתנו מחיר. אנו מתרחקים מהטבע. אנו מוצאים עצמנו נאלצים לנסוע מחוץ לעיר כדי להיות קרובים לטבע ולהגיע לגן החיות כדי לראות בעלי חיים. וזאת מכיוון שהקִרבה הזו עושה לנו טוב. גורמת לנו להרגיש מחוברים יותר לעצמנו, לשקט הפנימי שלנו יש משהו מרגיע, מרענן, מחדד את החושים. הטבע חסר לנו ביומיום ולכן לגמרי מובן מדוע הפך העץ לכה חשוב בעיצוב הפנים, לצד השחור והלבן וגם כאמצעי בפני עצמו.

פינת אוכל באדיבות חברת חלמיש

"הצבע הלבן, על גווניו השונים,  שימושי ביותר ומהווה בסיס נוח כצבע רקע ניטרלי מתאים למגוון רחב של צבעים בולטים", מוסיפה טל. "נכון שהשחור הוא הניגוד הבולט ביותר, אך קשת רחבה של צבעים יכולים ליצור קונטרסט מושכל ואלגנטי. העץ, על גווני השונים עושה את העבודה, בעיקר בזכות העובדה שרבים משוועים לשלב כיום ממד חם ומזמין יותר וחיבור לטבע. הסקלה הרחבה של גווני החום והדוגמאות האמורפיות והטבעיות כדוגמת העיניים, מוסיפות את אותו טאצ' מתבקש שמשנה באופן תהומי את האווירה בחלל. לצידם, השחור ידוע כממסגר ומבליט ונתפס כניגוד האולטימטיבי ליצירת הפוקוס ולהתמקדות בפריטים בחלל. ואכן בחלק מהמקרים מספיקות נגיעות של שחור על מנת להעצים את האלמנטים האחרים. הוא מאזן ומדגיש את הלבן והעץ ויחד, במינונים מאוזנים ונכונים, מתאפשר עיצוב רב ממדי מדויק ומחמיא.

מטבח לבן ועץ

מטבח גווני לבן ועץ של דומיסיל

ניכר כי הפתיחות וקבלת שלושת הצבעים תחת קורת גג אחת צוברת תאוצה בחללים שעד כה נחשבו לטאבו. כך למשל המטבח שלאורך עשורים רבים התאפיין בעיצוב קלאסי ובצבעוניות בהירה ומינימליסטית. הלבן היה ועודנו הכוכב הבלתי אך ניכר כי גם בו משולבות יחידות או חזיתות בגוון שחור ומשטחי עץ שמכניסים ניחוח מעט יותר כפרי ומזמין.

חדר שינה של SWISS SYSTEM

 

לשילוב המגמה החדשה ישנה נרתמו מעצבי רהיטים רבים. בעוד השחור והלבן מהווים ברוב המקרים את התפאורה, אותם רהיטי עץ משמשים כשחקנים. העובדה שהעולם עובר לשימוש בפרטי עיצוב ברי קיימא גם היא תורמת להעמקת המגמה גם בסגנונות עיצוב שעד כה נמנעו מלשלב אותו. לדברי מעצב הרהיטים יפרח בן צבי "רבים רואים בעץ האלון זן אידיאלי לשילוב עם שחור ולבן בעיקר בגלל האותנטיות והיופי שלו בתצורתו הראשונית והגושנית וגם בפורניר העשוי מקליפת  עץ האלון. אל מול שני הצבעים הדומיננטים ניתן גם לעשות שימוש באדני רכבת גם הם ברובם עשויים מאלון. זהו עץ מורכב שמאחוריו סיפור ו'היסטוריה', בכך הוא מהווה חומר המקשר ומהדק את הקשרים בין השלושה ומעדן את הכהות והבהירות של השחור והלבן.

שידה של סטודיו יפרח בן צבי, צילום שי אפגין