הפרטים הקטנים שעושים את ההבדל בעיצוב הבית

כשמדובר בעיצוב הבית ההנחה הרווחת היא ששיפוץ מקיף הוא הדרך היחידה לחולל שינוי גדול ומשמעותי, אך בפועל לעיתים אפילו פריט אחד קטן יכול לעשות את העבודה.  מעצבי על בינלאומיים כמו ארמני ומרסל וונדרס הבינו כבר מזמן ששם טמון הכוח, וגם כאן בישראל תעשיית ההום סטיילינג לא עוצרת לרגע. אז רגע לפני שאתם שוברים קירות, קבלו הצצה לתעשייה שיכולה לחסוך לכם הרבה כסף וכאב ראש.

חדר אמבטיה של חברת חלמיש

חדר אמבטיה מודרני. באדיבות חברת חלמיש

באדיבות חברת חלמיש, צילום יח"צ חו"ל

 בשנים האחרונות נדמה שתחום עיצוב הבית רק הולך ומתרחב גם כשמשברים פיננסים מכים ברחבי העולם. גם אותם מתי מעט שהנושא היה עד לא מזמן רחוק מהם שנות דור שואפים כיום להפוך חלקת האלוהים הקטנה שלהם למקום נעים ועיצוב נתפס כאמצעי יעיל להשגת המטרה.

מקופנהגן דרך מילאנו ועד לוס אנג'לס- הערים הגדולות בעולם מספקות לנו הצצה לחנויות בוטיק ורשתות בינלאומיות שמציגות לראווה היצע אינסופי של טרנדים, מגמות וסגנונות מעוררי השראה- כל מה שצריך לעשות הוא רק לבחור. ישראל אגב לא נשארת מאחור. גם כאן בלבנט קיים היצע איכותי של פריטים בעיצוב מקומי מקורי לצד פריטים משובחים המיובאים מרחבי העולם.

באדיבות איילמינם, יבואנית משטחי LAMINAM איטליה, צילום יח"צ חו"ל 

באדיבות איילמינם, יבואנית משטחי LAMINAM איטליה, צילום יח"צ חו"ל

באדיבות איילמינם, יבואנית משטחי LAMINAM איטליה, צילום יח"צ חו"ל 

 פתחה של שנה חדשה מסמלת כבר במשך עשורים עבורנו הישראלים רצון להתחדש, לאוורר ולבצע שינויים.

תמיד הזמן להתחדש, לאוורר ולבצע שינויים אך בניגוד לשנים עברו בהן המילה שיפוץ גררה אחריה משמעויות של זמן, עצבים והרבה מאוד כסף, הרי שכיום השדרוג הוא השולט ורבים מעדיפים להשתמש בכלים כמו צבע, ריהוט וטקסטיל כדי להפיח רוח חיים חדשה ומרעננת בחללי הבית השונים.

חדר אמבטיה של דומיסיל

באדיבות חברת דומיסיל, צילום יח"צ חו"ל

מיצוי והפקת יתרונות מהקיים משתלבים היטב במציאות החיים העכשווית.  שירלי דן, בעלת משרד לעיצוב, תכנון ואדריכלות הבית  ממליצה לראות את התהליך כרה- אורגניזציה והדגשה של מה שנכון וראוי להדגיש. לדבריה, "הגישה הרווחת כיום בתחום עיצוב הבית גורסת כי סידור החלל והטמעת החפצים בו הם אלה שמגדירים אותו ולאו דווקא הקירות. שימוש בוויזואליות נכונה מעניקה כוח לפריטים עצמם ומסיטה את העין מהתמקדות בפרטים שנרצה להצניע. שינוי מושכל ומנומק של מיקומי רהיטים ואביזרים (קיימים או חדשים) מאפשר הגדרה נכונה של הפונקציות, יוצר מעברים נכונים וכמובן מאוורר, מרענן ומאיר את החלל".

באדיבות רשת אליתה ליוינג, צילום יח"צ חו"ל

באדיבות רשת אליתה ליוינג, צילום: יח"צ חו"ל

באדיבות רשת אליתה ליוינג, צילום יח"צ חו"ל

ככלל, בחינה מדוקדקת של הקיים תאפשר לשים את האצבע על האזורים ששדרוגם יכול להוביל לשינוי מהותי ולהשפיע לא רק על העיצוב אלא על האווירה בו. טפטים, שטיחים, כריות ווילונות הם כלי עזר מצוין להצלחה במשימה. להתקנת וילונות לדוגמה יתרונות רבים, לא רק כאלמנט המספק פונקציה של הצללה, אלא גם כאקוסטי ודקורטיבי כאחד. "רבים חוששים להתקין ווילונות מתוך מחשבה שהם יסתירו את הנוף עליו שילמו הרבה כסף ואם זה לא מספיק אז גם את פרופיל האלומיניום המושקע, אך ההפך הוא הנכון", אומר דן. " וילון הנתלה מהתקרה עד הרצפה, יש בו בכדי להשלים את מסגרתו של החלון ולמסגר את הנוף. מבחינה פרקטית, הוא מהווה פריט המונע כניסת אור מלאה או חלקית, וכן ככזה המקנה פיתרון אקוסטי ומונע הד חוזר (אקו). בבתים מנימליסטיים הדורשים תופסת עיצובית מורגשת, ניתן לבחור בבדים בעלי חיתוכי לייזר, הנחשבים כיום לשיא הטכנולוגיה ויוצרים מראה תלת מיימדי. מן הצד השני, נמצאים הבדים הקלאסיים העל זמניים".

לדברי מעצבת הפנים רונית טל, צביעת הקירות היא המפתח לשדרוג מוצלח: "צבע יכול לעשות שינוי משמעותי בעלות נמוכה יחסית ובמקרים בהם התבצעה צביעה איכותית לפני זמן לא רב ניתן ליצור הדגשים ולעגן פינות או אזורים על ידי צביעה של קיר מרכזי אחד", היא אומרת. "כאן גם המקום להתפרע בגוון מעניין ואופנתי או בטכניקת צביעה מיוחדת. באותה מידה ניתן להחליט כי את ההדגשים ניצור על ידי צביעת קורה, קיר חוצה, נישה, קיר מעוגל או משקופים ולאו דווקא של קיר סטנדרטי".

זאת ועוד, טל מוסיפה כי כיום צוברים תאוצה חיפויי קיר מחומרים טבעיים או מתועשים: "קורות מתכת בתצורתן הטבעית, משטחי גרניט פורצלן בעיצובים תלת ממדים או פיסות לבידי עץ הם רק חלק מהאמצעים העומדים לרשותנו לעשות מהפך של ממש בחלל. כמו בכל דבר, גם כאן המשמעות היא שצריך לבחון היטב את המאסות והאיזונים בחלל- כלומר, החומר הנבחר ביחס לאלמנטים בחלל ומוטיבים מבניים כגון גוון הרצפה, סוג המשקופים וממדי החלל".

בעיצוב הסלון, אחד החללים החשובים בבית, השדרוג לא נעצר בקירות. אפשר בקלות יחסית לעשות בו טרנספורמציה של ממש על ידי הוספת כורסא חדשה או ריפוד מערכת הישיבה הקיימת בריפוד בד עכשווי ורענן שישתלב עם הרהיטים הקיימים בחלל. את הכריות פשוט מאוד לשנות ולהחליף ועדיין, בחירת הגוון והדוגמה שלהן צריכים להיעשות בהשראת גווני הקירות והרצפה. הימים בהם רכשנו פרטי עיצוב כסטים פסו מן העולם וכיום הדרך היעילה ליצור חלל שהוא לא גנרי היא על ידי רכישת כריות ואקססוריז בשיטת ה- mix & match שמאתגרת את יכולות העיצוב אך בפועל גם מאפשרת ליצור חלל אישי העונה על תפיסת החיים והאהבות.

חדר אורחים בעיצוב סטודיו יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

סטודיו יפרח בן צבי, צילום: שי אפגין

סטודיו יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

לתאורה, במיוחד כשמדובר בחלל הציבורי בבית, תפקיד אקוטי בהדגשת ממדים ונפחים בחלל ובמקרים בהם קיים הצורך, גם ליצור אשליית גובה ומרחב. בימים אלה ממש מתמקדים מותגי העל הבינלאומיים בהפיכת התאורה למוטיב אמנותי של ממש. לצד מנורות התקרה, השולחן והרצפה בולטים מונומנטים פיסוליים המותקנים על הקיר ואלה יכולים להיות רלוונטיים במיוחד במקרים של שדרוג הבית.

חדר אורחים. באדיבות קמחי תאורה

חדר אורחים. באדיבות קמחי תאורה

באדיבות קמחי תאורה, צילום יח"צ   

לדברי איציק פלד, מנכ"ל ובעלי רשת SWISS SYSTEM, "חדר השינה הוא המקום הכי אינטימי בבית. ההמלצה  היא לא לעשות בחלל זה שימוש בצבעים עזים כמו אדום, אלא צבעים רגועים ושקטים ועדינים, נייטראליים, כדוגמאת לבן, אפור בהיר וגווני פסטל רכים".

חדר שינה באדיבות רשת Swiss System-עיצוב ליעד יוסף, צילום ליאור טייטלר

באדיבות רשת Swiss System. עיצוב: ליעד יוסף, צילום: ליאור טייטלר

באדיבות רשת Swiss System-עיצוב ליעד יוסף, צילום ליאור טייטלר

זאת ועוד, מדגיש פלד כי, "מגמות החשובות בחדרי שינה  באות לידי ביטוי קודם כל במיטה,  שהיא הכוכבת הבולטת של חדר השינה, צריכה להיות מעוצבת ומיוחדת. המגמה החשובה היום, היא הבולטות של גב המיטה – גב גבוה ביותר, מעוצב ופרקטי, עם דגש על משענת גב מתכווננת –  דרך איכותית להכניס את הפונקציונאליות ביחד עם העיצוב לחדרי המיטות. מגמה נוספת היא שידות לילה לא תואמות. לרוב האשה תהנה משידה עם מגירות והגבר שולחן פינתי להעמדת הספר ומנורת הקריאה".