טיפים לשדרוג חדרי ילדים – הממלכה הקטנה

הימים האחרונים מסמנות שהקורונה חוזרת לחיינו ונראה שהמוני ישראלים מחשבים מסלול מחדש, לבטל חופשות בחו"ל ולהכיר בעובדה שאת חופשת הקיץ הקרובה נבלה שוב, ממש כמו בשנה שעברה, בבתים. לרגל חום יולי אוגוסט והחופש הגדול אספנו עבורכם טיפים שווים במיוחד לשדרג את חדרי הילדים.

שנת לימודים החולפת היתה לא שגרתית בלשון המעטה ואם להסתמך על הלך הרוח של הימים האחרונים נראה שהחופש הגדול הקרוב יהיה דומה יותר לזה האחרון ופחות לאלה הקודמים. בין אם אכן נבלה את רוב זממנו בבית ובין אם לאו, החופש הגדול היה מאז ומתמיד חלון הזמנים המועדף לשיפוץ ושדרוג חדרי הילדים, כך גם השנה.

חדר ילדים בעיצוב פנים קרן ניב טולדנו. צלם: איתי בנית

אז מאיפה מתחילים אתם שואלים? קודם כל מהבשורות הטובות: חדרי הילדים מודל קיץ 2021 הם ההפך הגמור מאלה שהיו לנו בילדותנו- עתירים בסממנים ילדותיים וצבעוניות מגדרית. לדברי מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו, המגמה כיום היא מושתתת על מעטפת בוגרת ושיקית בהרבה שמתכתבת את חדרי השינה של המבוגרים: "השיק הסקנדינבי, זה המתבסס על קווים מינימליסטיים ונקיים, עץ בהיר וצבעוניות מונוכרומטית של שחור, לבן וגווני פסטל, הפך לאחד המועדפים גם בחדרי הילדים. הדוגמאות נקיות וגיאומטריות בשילוב איורים נאיביים שמאפיינים גם הם את המגמה הנורדית. את המעטפת הניטרלית מאזנים הרהיטים והאקססוריז שמעוצבים בהשראת משחקי ילדים, אוהלי טיפי ואטרקציות נוספות שהקטנטנים אוהבים. הטקסטיל ממשיך באותו קו ניטרלי ונקי של המעטפת- בהיר ונטול קישוטים- מצעים, וילונות וכריות נוי חלקים בשילוב בדים עם דוגמאות גיאומטריות קלילות ועדינות".

 

ממש כמו בכל תחום אחר בחייהם, גם בעיצוב חדרם הפרטי קולם של הילדים נשמע גם נשמע והם לוקחים חלק חשוב בתכנית עיצוב החלל. לדברי ניב טולדנו, "התהליך מתחיל בשיח פתוח במהלכו אנחנו מבינים את הצרכים, הרצונות והפנטזיות של הצעירה או הצעיר. זוהי הדרך שלנו לבחור את סכמת הצבעים ופלטת החומרים שיאפיינו את החלל. אם בגילאים המאוד צעירים אנחנו עדיין רואים נטייה די ברורה לצבעוניות מגדרית, בסביבות גילאי ה-12 כבר יש פתיחות גדולה יותר ועל-מגדרית והעיצוב נוטה ליוניסקס. בעיצוב אנחנו צריכים להתכוונן כמה שנים קדימה, אפילו עשור, על מנת שלא נצטרך להחליף ולשנות את התשתיות במידה ונחליט לשנות את מערך הריהוט בחלל. במידה ואתם עומדים בפני שיפוץ, חשוב לתכנן מראש את נקודת החשמל והתקשורת ולהקצות מקום לפינת עבודה שבשנים הראשונות תשמש עבורם כפינת יצירה ולאחר מכן כעמדת לימודים. זוהי גם ההזדמנות לתכנן עבורם איזור אירוח או להקצות מקום למיטת חבר וכן איזורי אחסון פרקטים ויצירתיים כמו אִצְטַבָּה מעל המיטה וכיוב'".

 

עוד אלמנט שהפך לאלמנט חשוב ומרכזי בחדרי הילדים הם הטפטים שבכוחם לייצר מהפך של ממש ולייצר עבור הילדים מרחב מחייה פרסונלי וחוויתי. לשיטתה של שרית גולדשטיין, מנהלת השיווק ומבעלות 'גולדשטיין גלרי טפט', טפטים ומדבקות קיר הם דרך מצוינת לייצר אווירה ודינמיקה בחדרים ובאזורי המשחק של הילדים: "מדובר במוצר שקל, נוח ולא יקר יחסית להתקין ואפשר בעזרתו לשנות ולרענן כל חלל, בטח ובטח חדרי ילדים. הוא מגדיר בקלות יחסית את הקונספט מכיוון שהוא תופס שטח נכבד וככזה מייצר נוכחות. מכיוון שחדרי הילדים הם דינמיים ודורשים יותר תחזוקה, קיימת דרישה לטפטים עמידים יותר שגם קל יותר לנקות. אחד הפתרונות המדליקים הוא שילוב בין טפט 'לוח וגיר' מחיק שמותקן בשליש התחתון של הקיר (פטנט שאפשר להשיג בשלל צבעים) ובשני השליש שמעל משלבים טפט בכל דוגמה שרוצים. הטפטים האלה מגיעים בכמה רמות של איכות ומחירים, היקרים יותר שורדים לאורך זמן והם גם מגנטיים כך שניתן לתלות שירים, תמונות  על גבי הקיר. היתרון הגדול הוא שניתן להתקין אותם לבד, כל עוד נצמדים להוראות היצרן".

גולדשטיין גלרי טפט, צילום יחצ

גולדשטיין מזכירה גם את הטפטים בהזמנה אישית שהפכו לטרנד של ממש בחדרי הילדים ובאזורי המשחק הסמוכים. "הם מאפשרים לנו לצקת בחלל את התחביבים של הילד ומיוצרים במדויק על פי פרופורציות ונתוני החלל- זה יכול להיות קיר טיפוס בגובה אמיתי, אימג'ים מהספארי באפריקה או דמויות של שחקני הכדורגל האהובים. תהליך היצירה של הטפטים האלה הוא חוויתי ולכן מומלץ לבצע אותו יחד עם הילדים. כך ניתן ליצור גרפיקה קולעת, לשלב תוספות של כיתובים או שמות הילדים וכיוב'.

הלל אדריכלות ועיצוב פנים, צילום עודד סמדר

באירופה וארה"ב פינת יצירה ותחביבים הפכה כבר מזמן לאזור הכי אטרקטיבי בבית, לפחות עבור הילדים. המגמה התחילה לצבור תאוצה גם כאן בישראל ולא רק בבתים גדולים. אם תשאלו את  מעצבת הפנים הדס רוט, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים', תכנון וחלוקה נכונים מאפשרים לייצר פינות שכאלה גם בחללי מגורים לא מאוד גדולים. כך האזורים הציבוריים בבית או בדירה יוותרו פנויים ומסודרים והילדים מצידם יכולים להמשיך לשחק, לפעול וליצור באין מפריע במהלך החופש הגדול וגם לאחריו.

 

"זהו המקום בו ניתן להגשים פנטזיות עיצוביות ומומלץ לבדל את הפינות הללו ביחס לאזורי השינה בחדרי הילדים כך שיהיה ברור שזהו מקום נגיש וזמין לשחק וליצור". מסבירה רוט. על מנת ליצור פינות שכאלה ממש לא צריך לשבור או לבנות קירות ומומלץ להגדיר אותן באמצעות רהיטים, פרגודים או משרביות (אלמנט סבכה מחומרים שונים). בתוך כך, כדאי לשלב בהן כמה פונקציות במקביל- אזור מולטימדיה וטלוויזיה, אזור שמוקדש לקריאה וללימודים, פינת מחשב, אזור משחקים וכמובן שולחן נוח עם תאורה טובה שישמש לכתיבה ויצירה. כדאי גם להשקיע בטקסטיל רך, נעים בצבעים עליזים ושמחים- כריות, שטיחים, פופים, ושזלונגים ייצרו בהם תחושה מכילה ומחבקת".

שטיח קיר באדיבות רשת השטיח האדום. עיצוב סטודיו טולה. צילום: מאור מויאל

רוט מבקשת להזכיר שמדובר באזור בהם הצעירים משתעשעים, משחרים ופורקים אנרגיה ולכן מומלץ לבחור עבורם חומרים עמידים: "מומלצים במיוחד אלה שלא נשרטים או נשברים. חומרים אקריליים אלסטיים וטקסטיל כביס. אני ממליצה בחום להשאיר את האזור כמה יותר פתוח ואוורירי ולעבוד עם גופי תאורה נסתרים כך הסיכוי שדברים יהרסו קטן באופן משמעותי. באזור המולטימדיה והפלייסטיישן מומלץ להסתיר את כבלי חשמל ולחלק אותם שיהיה קל לאתר כל אחד מהם בקלות במידת הצורך. הקפידו לשמור מספיק מרחק בין אזור הצפייה למערכת הישיבה על מנת שהילדים יוכלו הילדים להתנועע ועדיין לשמור  על מרחק צפייה הגיוני שלא יאמץ ויפגע בראייה. עוד דבר מומלץ הוא להתקין דימרים (עמעמים) במקום המתגים הרגילים על מנת לשלוט בעוצמת התאורה בהתאם לתרחישי הפעילות השונים".

עיצוב קרן גנס. צילום איתי פינצ'וק

מעצבת הפנים קרן גנס ממליצה להפוך את האזורים הללו לכמה שיותר אינטראקטיביים: "במידה ופרופורציות החלל מאפשרות זאת מומלץ לשלב ספה שמורכבת בחלקה מפופים וכריות גדולות ותשמש גם כמרבץ. ספת ר' מחבקת תעודד אינטראקציה בין הילדים. החללים הללו צריכים להיות חווייתיים, כאלה שייצרו תחושה כאילו יצאנו החוצה לבלות למרות שאנחנו למעשה בבית. במידה ומדובר בחדר שמשמש גם להקרנה, אפשר לשלב אייטמים כמו מכונת פופקורן ומתקן מסטיקים שיגרמו לנו להרגיש כאילו יצאנו לבית הקולנוע. תוספת של נדנדה או ערסל יגרמו לנו להרגיש קצת בחוץ. האלמנטים הבלתי פורמליים האלה מוספים הרבה אופי וחיים וממלאים את ליבם של הילדים".