כאן משפצים- גרסת 2018

כולנו רוצים להגשים כמה שיותר מהר את החלום לבית או דירה משלנו.
מי שעומד לפני רכישת דירה יכול לרכוש דירה חדשה על הנייר או לחלופין לקנות דירה ישנה ולשפץ אותה. מי שמתעתד לבנות בית רוכש מגרש ומתחיל בתהליכי תכנון ורישוי או לחלופין קונה בית מוכן למטרת שיפוץ.


בין כל אחת מהאפשרויות רכישה של חדש לעומת השבחה של נכס ישן, ישנו פער גדול בזמן ובעלויות, כשהיתרון, כמעט תמיד, הוא לטובת האפשרות השניה של שיפוץ לעומת בניה מחדש.
תהליכי הרישוי המסורבלים שצריך לעבור כל פרויקט חדש הם שואבי זמן ואנרגיות.


הרפורמה במערכת הרישוי שהחלה באפריל 2016 ועדין לא הוטמעה כמצופה.
בעלי נכסים משלמים כסף רב מיותר על שכירויות ומשכנתאות כפולות חודשים ושנים בהמתנה להיתר בניה המיוחל.
היתרונות בשיפוץ העצמאי רבים מאוד ובראשם יתרון העצמאות. ללא תלות במערכות ובבירוקרטיה ניתן לשלוט בפרויקט ולבצע את העבודות ביעילות ובמהירות.


שיפוץ שנעשה מתוך חשיבה תכנונית מקצועית ונכונה ישביח את הנכס כשהתוצאה היא בית או דירה מעוצבים וחדשים לגמרי.

שיפוץ שיהפוך נכס ישן לחדש חייב לכלול גם טיפול במערכות ובתשתיות. המרכיב היחיד שנשאר רלוונטי לשימור הוא שלד המבנה וגם בו נערכים שינויים והתאמות. מערכות החשמל והאינסטלציה יותקנו מחדש וניתן כמובן לשלב גם מערכות מתקדמות של חשמל חכם,מיזוג ועוד.


במקרה שמדובר בבית או דירה חדשים מהקבלן שנרכשו לצורך שיפוץ ניתן לרוב להשתמש בתשתיות הקיימות ולעתים גם בפתחים ולהתמקד בתכנון ועיצוב מחדש.

מה היתרונות ברכישה של נכס ישן?
1.פעם בנו אחרת. תקרות גבוהות וחללים נדיבים. יש נכסים ישנים עם ערכים אדריכליים שראויים לשימור ולשימוש.
2.בבתים ישנים מקבלים יותר. בעבר אישרו חללים מקורים חיצוניים,חללים כפולים ועוד אלמנטים אדריכליים שצומצמו במהלך השנים ובעיקר ברפורמה החדשה. כשרוכשים נכס ישן ניתן להנות מהשטחים האלה כל עוד לא מבקשים תוספת לבניה.
3.יחודיות. בנכס ישן ישנה התמודדות עם אילוצים תכנוניים. כשהאילוצים נפתרים בצורה יצירתית ובהצלחה מתקבל נכס יוצא דופן.
4.חסכון.לרוב רכישה של בית או דירה ישנים משתלמת יותר כלכלית.

גם כשרוכשים דירה חדשה מוסיפים עלויות רבות מאוד על המחיר הקבלני בשדרוגים והתאמות לצרכים. אפשר לקנות נכס ישן זול יותר או במיקום טוב יותר ולשפץ באותה תוספת עלות.
5.חסכון בזמן. רכישה של דירה בפרויקט חדש או תכנון ובניה של בית חדש עורכים בין שנתיים לארבע שנים. שיפוץ ללא רישוי יכול להסתיים תוך שלושה עד שישה חודשים. כדי להצליח בתהליך כדאי להוסיף לכך לפחות שלושה חודשי תכנון מקדימים.
6.קיימות. לשפר והשביח את הקיים במקום להרוס ולהתחיל מחדש. להשתמש במשאבים קיימים ולנצל אותם.
7.השתלבות בסביבה. מבנה משופץ לרוב משתלב טוב יותר בסביבת המגורים שלו מבית חדש.

איך יודעים אם לשפץ נכס קיים או למכור ולקנות נכס אחר?
1.מיקום מנצח. כשהבית או הדירה ממוקמים ברחוב מצוין כדאי לנסות להישאר ולשפר את הנכס עצמו. מיקום טוב הוא כזה שגם ערכו הנדל"ני גבוה וגם הוא משרת בצורה מיטבית את בעליו.
2.מרחב טוב. דירה או בית שיש בהם חללים המאפשרים גמישות תכנונית. זה תלוי במיקום הממ"ד או המקלט בנכס,מיקום המדרגות במידה וישנן וגם מיקום העמודים.
3.שינוי בדרישות. עם השנים הצרכים משתנים. כשהשינוי משמעותי מתבקש לשנות את הבית בהתאמה. למשל להתאים את הבית לזוג בוגר לאחר שהילדים עזבו את הקן.
4.רצון לחדש. כשהנכס טוב אבל ישן משתלם פשוט לרענן אותו. ליצור תשתיות חדשות וגמרים טובים. לייצר חווית מגורים חדשה ואסתטית.

איך ניתן לזהות נכס ישן עם פוטנציאל גדול?
1.לבחור נכס עם בעיה כשיש לך פתרון. נכס עם תכנון פנימי בעייתי יימכר מתחת למחיר השוק. יעוץ אדריכלי לפני רכישה יכול להציג פתרונות ולסייע בקבלת החלטה מנצחת.
2.נכס מוזנח. נכס שנראה ממש גרוע יפסל על ידי רוב הרוכשים הפוטנציאלים. זוהי הזדמנות למי שמצליח לראות מעבר לקירות המתקלפים מה ניתן לעשות. גם כאן יעוץ אדריכלי מקדים יכול לסייע בקבלת החלטות.

ניצול הזדמנויות
בשוק הנדל"ן ההססני של היום ישנן לא מעט הזדמנויות שניתן לנצל. בעקבות הרפורמה,המיסוי וההאטה הכללית ישנם נכסים רבים שנתקעו ומחכים חודשים על חודשים לרוכש הפוטנציאלי.
יעוץ אדריכלי מקדים יכול לסייע בזיהוי הנכס המתאים לשיפוץ.
תכנון אדריכלי יצירתי יכול לפתור את הבעיות הישנות ולהשביח את הנכס.
בעזרת תכנון נכון של חלוקת החלל והתשתיות יתקבל נכס חדש לגמרי.
בחירה מוצלחת של חומרים וגוונים תשלים את חוויית המגורים ותעלה את ערכו.
תכנון תקציבי נכון וניהול פרויקט מקצועי יובילו לכך שעלות השיפוץ תשביח בצורה משמעותית את ערך הנכס,כך שמעבר להנאה האישית משיפור חווית המגורים יש כאן מעין יזמות פרטית ותמורה כלכלית למהלך שבוצע.
המפתח להצלחת הפרויקט נמצא ביעוץ הנכון לרכישה שיש לה פוטנציאל יחד עם תכנון יצירתי שממש אותו.

הכותבת הינה שותפה במשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים' המתמחה בתכנון, עצוב ואיתור נכסי נדלן מובילים

צילומים: עודד סמדר ולירן שמש