כיצד שינתה מגיפת הקורונה את המטבח שלנו?

הקורונה הכניסה לחיינו הרבה שינויים, חלקם רגשיים, חלקם חברתיים וחלקם פיזיים אשר באים לידי ביטוי במרחבים בהם אנחנו חיים בתוך הבית שלנו.

אביבי מטבחים. צילום: אלעד גונן

עד לפני מספר שנים המטבח שימש בעיקר כחלל פונקציונאלי לבישול ואכילה והיה ממוקם ותחום בחלל סגור ונפרד משאר חלקי הבית. בשנים האחרונות חל שינוי דרמטי, בין השאר בשל אילוצי מקום, וגבר הטרנד של חיבור המטבח לחלל המגורים והפיכתו לחלל אחד פתוח וגדול.  כמו כן, למטבחים יש ערך סנטימנטלי כמקום בו נוצרים זיכרונות ילדות של ריחות וטעמים.

עם השנים השימוש במטבחים נחלק לשניים. מצד אחד, המשפחות בהן השימוש במטבח היה ונשאר שימוש של בישול יומיומי. מצד שני, משפחות אשר בעקבות דרישות שוק העבודה לשעות עבודה מרובות עלתה אצלן צריכת המזון המוכן ואכילה בחוץ כחלק משגרת יום משפחתית והבישול בבית התמעט.

מטבח עם אי של אביבי מטבחים. צילום: עינת דקל

אז הגיעה הקורונה ואיתה תקופת סגר בה לא ניתן היה לצאת לאכול במסעדות ונוצר צורך לאחסן בבית כמויות מזון גדולות יותר ממה שחלקינו היינו רגילים לפני כן ולבשל יותר בבית. בתקופה זו אנשים הבינו כי המטבח הינו חלק חשוב ומהותי מהבית ומעבר להיותו המקום בו מבשלים פיזית, לפעמים גם ביחד עם הילדים כחוויה וזמן בילוי משפחתי הוא גם צריך להיות פונקציונלי ולמלא צרכים עבור בני הבית.

כך קרה, שבתקופה האחרונה, מאז פרוץ המגיפה אנשים הבינו כי יש צורך במקום אכסון, משטחי עבודה נוחים, אזורי ישיבה מרווחים בהם ניתן גם לאכול וגם לעבוד מהבית או ללמוד בזום. לדברים אלו מייחסים כיום רוכשים יותר חשיבות מאשר בעבר, כך מעיד שלומי כהן המעצב הראשי של אביבי מטבחים.

"אנשים שפעם חשבו שהם צריכים מטבח מינימלי ופשוט מבינים היום לאחר שהיו סגורים בבית שהיה חסר להם מקום לאכסן מזון, שהמטבח שלהם לא היה מאובזר מספיק, שמשטחי העבודה היו קטנים מדי וכי לא השקיעו מספיק בבטיחות. ניתן בהחלט לראות שבעקבות כך הרוכשים היום מייחסים יותר חשיבות לדברים האלו ואין ספק שהצרכים השתנו. זוגות צעירים שרכשו מטבח בפעם הראשונה לא תמיד ייחסו חשיבות למטבח וכעת נראה שיש תשומת לב יתרה לנושא ודאגה לעתיד לתקופה בה יהיו להם ילדים".

אביבי_מטבחים. צילום: עינת דקל

מעבר לצרכים שהשתנו ובהתאם לכך גם עיצוב המטבח נוספה גם צורת מכירה חדשה. רוב הפגישות ממשיכות להתקיים בסניפים ואולמות התצוגה בהם אנו עורכים תשאול ובירור צרכים, אך היום כהסתגלות למצב החדש הוספנו את האפשרות לקיים עם הלקוחות שיחת וידאו בזום. הוידאו מאפשר לנו להיכנס לבית שלהם, לצפות בהתנהלות, להבחין בדפוסים ומכאן להעמיק בצרכים של המשפחה ולהתאים להם באופן מושלם את המטבח אותו הם צריכים תוך דיאלוג ושיתוף. לאור זה שאנשים נכנסים לבידוד לפעמים באמצע שיפוץ או קניית דירה האפשרות הזו מאפשרת להם להמשיך לתכנן את הבית שלהם ולא לעצור בגלל הבידוד.",  מוסיף כהן.