כך עושה זאת המאסטרו

ברברה ברזין, אחת הדמויות המוכרות בסצנת עיצוב הפנים הישראלית, חוגגת השנה חגיגה כפולה: 40 שנות קריירה ענפה ו-20 שנה להיווסדו של בית הספר ללימודי עיצוב פנים בבעלותה. במסגרת שנת הלימודים השניה, שנת הסטאז', מתמקצעים תלמידי בית הספר בעבודה על פרויקטים אמיתיים ובזמן אמת, בניצוחה של ברזין אותה הם מכנים המאסטרו הגדולה.

כך גם הדירה שתוכננה בסגנון קלאסי מודרני עבור זוג בשנות ה-50 המוקדמות לחייהם. השניים ירשו את הדירה בה גדל, התחנך ובגר הבעל בעיר גבעתיים. הדירה, ששטחה כ-120 מ"ר, ממוקמת בבניין ישן שנבנה בשנות ה-60 המוקדמות של המאה הקודמת באחת השכונות הוותיקות, עטורת עצים בוגרים וגבוהים וצופה לכיוון הים.

"טרם השיפוץ, וכמרבית הדירות שנבנו באיזור באותה עת, התאפיינה הדירה בחללים סגורים וחשוכים ותקרה נמוכה יחסית (2.56 מטרים)", אומרת לנו ברזין. "כך למשל מטבח קטן מסוגר וצפוף, מרפסת שירות הקשורה אליו היתה ארוכה ולא נוחה לתפעול וחדר אמבטיה שאין לו אוורור טבעי, שירותי אורח שפותחים את הדלת ועולים על האסלה וכמובן חדרים קטנים במיוחד".

העובדה שבעל הדירה גר בה מכיתה א' ועד שחרורו מהצבא, וכל ילדותו ובחרותו מוטבעת ושזורה בקירותיה, הובילה באופן טבעי לקושי רגשי לחזור ולגור בבית ההורים אחרי שהם כבר אינם ולהקים בו חיים חדשים.

"בתחילת תהליך התכנון התבצר בעמדתו והיה נחרץ ונחוש, שהמטבח חייב להיות באותו המקום כמו המטבח של אמא והסלון חייב להיות באותו המקום כמו שהיה הסלון של אבא. כשהתחלנו לצלול לעומק התכנון, הבין אט אט שהנוסטלגיה כבודה במקומה מונח אבל יש להניח לדברים, להבין שהבית לא יחזור להיות לעולם מה שהיה – והדבר הנכון הוא להתאים אותו לחיים המיוחדים שלו ושל רעייתו. בתוך כך עבר תהליך מרתק של מטאמורפוזה והתוצאה הסופית אכן ממחישה את הדרך שעבר". מסבירה ברזין.

כחלק מתהליך שבר הצוות לחלוטין את קירות הפנים ולמעשה והותיר עמוד קונסטרוקטיבי בודד שהוטמע בתוך קיר באיזור מכונת הכביסה בחדר השירות. את הפתחים הקיימים הרחבנו ואת התריסים המצהיבים החלפנו בחלונות מפרופילי אלומניום מדוקקים ובהירים הנטמעים כחלק מהמעטפת הקלאסית והבהירה- כך הם מחדירים אור ואוויר טבעיים בשפע ואינם מתחרים בתכולת החלל עצמו. בתוך כך החליפו את כלל המערכות המיושנות מערכות מתקדמות בהן חשמל, תאורה, מיזוג אוויר ומערכת אודיו משובחת שכן השניים חובבים מושבעים של מוזיקה איכותית.

בתכנון החדש חובק ומאגד החלל הציבורי שלוש פונקציות מרכזיות- מטבח מאובזר ורחב ידיים הכולל גם פינת בר מרווחת עם מקומות ישיבה לארבעה, שולחן אבירים גדול המותאם לארוחות רבות משתתפים של משפחה וחברים וסלון בסופו חלון ויטרינה מבעדו נגלה נוף מוריק. הקורה במרכזו היא מזכרת לתכנון הישן אז הגדירה בין הפנים למרפסת שירות. עתה היא נכללת כחלק מתפיסת העיצוב ויוצקת בו עניין.

"את התקרה, שהיתה נמוכה מלכתחילה, הנמכנו בכחמישה ס"מ נוספים על מנת לשקע בה גופי תאורה נסתרים. על מנת ליצור אשליה של גובה ואווריריות, בחרתי להותיר את החלל כמה שיותר פתוח- הן ברצפה והן בתקרה כך מתקבל מימד של גודל, גובה ומרחב גדולים יותר מכפי שהם", מסבירה ברזין ומוסיפה כי, "מעטפת הבית בהירה וקלאסית ומשמשת כרקע לרהיטים שהם השחקנים הראשיים. פלטת הצבעים מתבססת על שילובים בין חומים לכחולים בשלל טקסטורות, חומרים וגימורים שיוצרים עומק ורבדים".

את סוויטת המאסטר המפנקת של בני הזוג עיצבה ברזין בהשראת מלון פלזה בניו יורק. במרכזה רהיט דו כיווני המגדיר בין חדר השינה לחדר הארונות של השניים: "הוא עשוי פליז, ברזל ואלון מבוקע ומשמש מצידו האחד כשידת מדיה ומעברו השני לאיחסון. הסכמה הצבעונית הקלאסית מתבססת על גוונים חומים וירקרקים מרגיעים והטקסטיל שנבחר עשיר, יוקרתי ומפנק. כך למשל הוילונות הכוללים שתי שכבות- האחת להאפלת החלל והשניה- וילון רומנטי שמרכך את עוצמת האור". היא מוסיפה.

צילום פרויקט: ברנרד בר