מטבחי תשע"ט – מטבחים מודרניים לשנה החדשה

מטבחים מודרניים ימשיכו להיות מוצר מבוקש. החגים אומנם אוטוטו מאחורינו, אך המטבח יוסיף וישאר החלל החשוב בבית הישראלי. עבור האוכלים הוא המקום ממנו יוצאים הריחות המהפנטים של האוכל הביתי שעם הזמן יהפכו לנוסטלגיה של ממש, ועבור הבשלנים מדובר בלא פחות מלב הבית ומבצר אישי. ואכן, כיאה לחדר כה מרכזי בבית, המטבח  זקוק אחת לתקופה לשדרוג- החל מיחידות אחסון, פרזול וגאדג'טים שהופכים את ההתנהלות בו למיטבית.

לדברי האדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלים', "תהליך בחירת מטבח המותאם בדיוק על פי צרכיכם הינו תהליך מורכב הכולל הרבה מרכיבים אליהם צריך לתת דגש בן זמנית: חומרים, צבעוניות, קונספט המותאם לכלל הבית וכמובן לוחות זמני האספקה ותקציב.המטבח הוא ללא ספק אחד החללים המורכבים בבית ברמת התכנון וכמובן ברמת ההשקעה הכספית. האלטרנטיבה השפויה במקרה כזה היא להעזר במעצב פנים לו יש את הכלים, ההבנה והניסיון למה צריך לתת דגש, מה העלויות של כל דבר, הבנה מעמיקה בארגונומיה וכיוב'".

מטבחים מודרניים - מטבח של דומיסיל

באדיבות חברת דומיסיל, קרדיט שוטרס

בנוסף, כאשר מדברים על מטבחים מודרניים, "כחלק מהתהליך יש לבצע בירור צרכים מקיף בנוגע להרגלי וצרכי הבישול שלכם, כמה סירים וכלי מטבח יש לכם, כמה אנשים נמצאים בחלל בו זמנית, מהי התדירות בה אתם מארחים בחלל זה ועד כמה מורכבות הארוחות שאתם מכינים. כל השאלות האלה ורבות נוספות יהיו כלי עזר להבין כיצד לתכנן את המטבח האולטימטיבי עבורכם".

מטבחים מודרניים: החלוקה

לדברי מוסקל, "בחלק מהבתים המטבח מתפקד כחלק אינטגרלי מחלל האירוח וכפועל יוצא עליו לייצר דיאלוג עם שאר החללים והפרטים שבהם. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהמטבח מתפקד ממש כמו מפעל ייצור, הוא ללא ספק אחד החללים הדינמיים והפרודוקטיביים בבית. על כן חשוב לשמור על המשולש של מקרר-כיור-כיריים: סידור נכון של האלמנטים הללו הוא אקוטי לתפעול קל ואפקטיבי, הרי שמהמקפיא אנו מוציאים את הבשר, משם מניחים על משטח ההנחה להפשרה, לאחר מכן מעבירים לכיור לשטיפה וניקוי, משם הוא עובר למשטח ההכנה ובשלב הכמעט אחרון עובר לכיריים לבישול".

לגבי משטחי עבודה במטבח, מוסקל מדגישה כי הם קריטיים להתנהלות נוחה במטבח. "משטחים קטנים לא יאפשרו עבודה מהירה ויעילה, על כן מומלץ לשלב כמה שיותר משטחים על אחת כמה וכמה בסמוך לכיור ולכריים".

באדיבות ניגא שף-FOR HOME, צילום איתי אבירן

סגנונות מטבחים:

לדברי עובדיה אביבי, מנכ"ל ומבעלי חברת דא קוצ'ינה מטבחים, "כמו בכל נדבך אחר בעיצוב הבית, גם בתחום המטבחים השמיים הם הגבול. כך למשל בולט כיום העיצוב האקלקטי במטבח הישראלי ולצד היחידות הקבועות משולבים בו אלמנטים רב תכליתיים עשויים אלומיניום המשמשים כמדפים שידות אחסון וארונות פתוחים ואווריריים שיוצרים קונטרסט מול חזיתות הפורניר"

זאת ועוד, כאשר מדובר על מטבחים מודרניים, הישראלים חוששים פחות מבעבר לשלב במטבח אלמנטים מובנים צבעוניים כל עוד הם במינון הנכון ואינם משתלטים על החלל. לדבריו, "קיימות כיום יחידות שמאפשרות ליצור קומבינציות שונות במגוון מודולים שונים ובכך ליצור מארג מושלם של קווים גיאומטריים ישרים וליניאריים. את הדגשי הצבע ניתן ליצור מבין 10 גוונים אופציונליים ולהטמיעם בידיות האינטגרליות, בדפנות הרהיט וביחידות פתוחות. זאת ועוד, ניתן לשלב מדפי מתכת ססגוניים ובכך לשוות לחלל מראה מעט יותר אקלקטי ותעשייתי".

אביבי מספר בנוסף כי "כחלק ממגוון החומרים הרחב שיש כיום בשוק ניתן למצוא מגוון איים מחומרים יחודיים כדוגמת ה-   Fenix ​​NTM שנחשב לחדשני ומתקדם, לוחות עץ השִׁטָּה השזורים גם הם, עברו בידוד תרמי המבטיח עמידות מירבית וחיתוכים בזווית של 45 ° , המייצרים אפקט של יחידה רציפה ואלגנטית במיוחד. זאת ועוד מציע המותג משטחים מפלדת פלטרוקס (Peltrox) עם כיור מובנה שפרט למראה המהוקצע והיחודי הופכים את את הרהיט לקל לתחוקה ולעמיד".

גאדג'טים במטבח

כחלק מניסיון לייעל את תפעול המטבח ולהימנע משילוב אלמנטים מיותרים שיפגעו בתפיסת העיצוב המבוקשת, מטבחים מודרניים כוללים מוצרים דו תכליתיים המשלבים טכנולוגיה מתקדמת בכסות של מוצג מוקפד ונקי. "אם עד לא מזמן קולט האדים היווה אלמנט דומיננטי, שקשה להתעלם מנוכחותו, כיום, בזכות טכנולוגיה מתקדמת שפיתח המותג הגרמני BORA אפשר ליהנות מיתרונותיו מבלי לראותו בפועל". מסבירה מוסקוביץ. "קולט האדים משולב בילט אין בכיריים ומאפשר בישול בסביבת אוויר נקי ונטול שומן. זאת ועוד, הוא פועל בשיטה של שאיבה כלפי מטה וכך הוא פותר את בעלי הבית מהצורך בתליית קולט אדים עילי או קולט אדים מסוג מעלית שגם בולט בחלל וגם מנדף את מוקדי הבישול הקרובים אליו ולא מונע פיזור של האדים בחלל כולו. הקולטים תוכננו כך שיוכלו להתאים לכל קונספט עיצוב באשר הוא: תעשייתי, מודרני, כפרי וכיוב', וניתן לבחור מערכת סירקולציה ע"י פילטר פחם או הוצאת האוויר החוצה".

באדיבות ניגא שף- FOR HOME, צילום BORA Gabh

לאור ההשקעה בפיתוח הטכנולוגיות ועיצוב המוצרים ניתן בטעות לחשוב שהם מתאימים לנתח מאוד ספציפי באוכלוסייה, אך מוסקוביץ ממהרת להפריח טענה זו: "רוב המותגים מציעים מוצרים איכותיים במגוון רחב של מחירים", היא מסבירה. "המטבח הוא החלל הפעיל בבית והוא ומוצריו מוחלפים אחת לפרק זמן ארוך. לכן ההמלצה היא לבחור מלכתחילה במוצרים איכותיים ובעיצוב קלאסי שישמשו את בעליהם לאורך שנים רבות".

ניגא שף- FOR HOME אדריכל אילן פיבקו' צילום איתי סיקולסקי

פיתוח טכנולוגי מרשים נוסף שמשנה את תפיסת הבישול והאפייה הביתיים הוא תנורי combi steamer שלקוחים מהמטבח המקצועי אך עברו אדפטציה ומותאמים עתה למטבח הביתי. "התנורים בעלי מערכת נידוף מובנית למניעה של אדים וריחות בזמן הבישול והאפייה", מסבירה מוסקוביץ.  "הם בעל נפח גדול ומערכת הפעלה חכמה, שיודעת לזהות על פי סוג המזון מהי צורת הבישול המתאימה ביותר. המערכת מודדת על ידי חיישנים את כמות המזון ומגדירה עצמאית את זמני הבישול, אחוזי הלחות והטמפרטורה הנדרשת לתוצאות מושלמות בבישול ובאפייה, תוך שמירה מקסימלית על הערכים התזונתיים של המזון. זאת ועוד, ערכם המוסף טמון במערכת ניקוי עצמי אוטומטית המאפשרת ניקוי יסודי ללא מגע יד אדם, ע"י טבלית ניקיון".

דוגמה נוספת לשילוב טכנולוגי מפתיע הם מדיחי הכלים שפעולתם אורכת שלוש דקות ובצריכה של שלושה ליטר מים בלבד למחזור הדחה. "זה נשמע בלתי אפשרי אך מפתחי המותג הצליחו ליצור טכנולוגיה שמקצרת משמעותית את משך העבודה של המדיח ועדיין להגיע לתוצאות טובות בהרבה מהמדיח הביתי הרגיל. הוא עשוי נירוסטה- פנים וחוץ ומגיע לטמפרטורה של עד 83 מעלות". מסבירה מוסקוביץ. לדבריה, "המדיח עובד עם חומרי ניקוי נוזליים ושואב בעצמו את הכמות הנדרשת להדחה מתוך מיכל הנמצא מתחת לארון הכיור. בסיום יום העבודה יפעיל המדיח תכנית לניקוי עצמי, כך שהוא תמיד נקי ומוכן".

פירזול במטבח:

הבית המודרני מנסה להתמודד עם ריבוי פונקציות בחלל שרק הולך ומצטמצם, לכן, גם בפרטי הריהוט הקבוים הופכים להיות דינמיים ומודולרים. לדברי לירן פורמן, מנהל השיווק של חברת דומיסיל, "הרציונל הוא למקסם ולנצל את שטחי האחסון באופן מיטבי ולא בכדי מותגי פרזול בינלאומיים רבים חושבים מחוץ לקופסה ומייצרים מנגנונים מתוחכמים במיוחד העונים על צורך זה ואלה מאפשרים ליצור מערך מודולרי אינטילגנטי בחלל המטבח. כך למשל ניתן לשלוף כיום תוספת של מדפים, ספסלים, משטחי שולחן ואפילו משטחי עבודה נוספים למטבח שסמויים מהעין בתוך הרהיט ונגלים על פי דרישה. כך למשל אפשר ליצור עמדת עבודה נשלפת, דלפק אוכל שמחליף את פינת האוכל המסורתית שבבתים רבים משתמשים בה מעט מאוד, אם בכלל. כשמסיימים את השימוש במשטח מחזירים אותו בקלות וביעילות לגוף הארון והחזית חוזרת להיות חלק אינטגרלי מהארון".

באדיבות חברת דומיסיל- קרדיט יח"צ חו"ל

לצד מוצרי מזון, בקבוקים וכלי ההגשה, מטבחים מודרניים מאחסנים גם פריטים שמסייעים בתחזוקתו, כמו המטאטא, היעה והמגב, שמטעמי היגינה ונראות נרצה להצניע. לדברי פורמן, קיימות כיום מנגנונים ליחידות מזווה יעודיות שפותחו במיוחד עבור מוצרי ניקיו ותחזוקה, או לחילופין בקבוקים, שתופסות שטח אחסון מינימלי ומאפשרות לחלל להיוותר נקי, מסודר ומאורגן בכל שלב. "רוחב המזווה הוא  15 ס"מ בלבד, ותוכנן ארגונומית לאחסנתם של אביזרי וחומרי ניקוי ומאפשר לבודד אותם מחפצי ומוצרי המזון", הוא מסביר.
"המנגנון עמיד ושקט ומותאם לחזית אינטגרלית כך שעיצוב המטבח נותר אחיד. הוא פתוח מצדדיו ובהתאם למוצרים שבו, כך ניתן לשלוף אותם בקלות וביעילות בשעת הצורך".

באדיבות דומיסיל, קרדיט יח"צ חו"ל