מפגישים בין העבר לעתיד

נדמה שבכל הקשור לעיצוב הבית כבר ראינו הכל וקשה מאוד לחדש, אם בכלל. ובעוד מוצרי mass production משוכפלים במיליוני עותקים, פריטים בעלי אופי ונשמה שמאפשרים ליצור חלל עתיר ברבדים ומשמעויות הפכו לנדירים בנוף. אדם אפרת וליאון ליכט, שני שותפים לדרך שמחזירים עטרה ליושנה חנכו בימים אלה ממש את הסטודיו החדש של THE BUTCHERS FURNITURE ברמות השבים.

תכנון ועיצוב חן בר-און, צילום עודד סמדר

השניים מחזירים למרכז הבמה את המונח נגרות האומן, שהיה שגור בתרבויות השונות מאות בשנים וכמעט ונעלם בעשורים האחרונים אל מול פריחתם של מפעלי הייצור גדולים שמייצרים בפס ייצור שלא חדל לרגע. שני היוצרים הצעירים מאמינים בפריטים בניחוח של פעם עם טאץ' עכשווי שילווה את בני הבית כחלק מהסיפור המשפחתי לאורך שנים ארוכות.

 

צילום גלעד רדט

"הרעיון הוא לשלב בין נוסטלגיה לאינטרפרטציה מודרנית ועכשווית" אומר אפרת. "אנחנו מאמינים בעשייה שחושפת בכל השלבים את היופי בפשטות, תוך מתן פרשנות חדשה של מסורת ואומנות". במרכז הייצור והמלאכה השוקק של השניים, נבנים במלאכת מחשבת ובעבודת יד אומן פרטי ריהוט ממגוון עצים גושניים טבעיים כדוגמת אלון צרפתי, אגוז אמריקאי, ליבנה ונוספים. בהתאם לתכנון ולמבנה הרהיט, משולבים בהם אלמנטים ממתכת, זכוכית ואבן- נדבך נוסף שמסייע ביצירת חלל אותנטי.

 

הסטודיו החדש ברמות השבים, צילום גלעד רדט

הסטודיו החדש תוכנן כלופט ניו יורקי באווירה כפרית ובולט בו החיבור בין נשמה למינימליזם, ממש כמו הפריטים עצמם. הוא כולל מגוון רחב של עיצובי שולחנות אוכל, שולחנות סלוניים, איים למטבח, ספריות ומיטות בסגנונות שונים. "חשוב לנו להעביר לאלה המגיעים אלינו ערך מוסף אמיתי", אומר אפשרת, "שאלה שנכנסים יבינו כבר מהרגע הראשון שהם לא נכנסו לרשת ריהוט שמציעה מוצרים שיוצרו ב mass production אלא למקום שבו הם יוכלו ליצור פריטים שמתאימים במדויק לצרכים והמאוויים שלהם. הצוות שלנו מורכב מבעלי מלאכה, מאנשים שחיים ונושמים נגרות אומן והם ההפך הגמור מאנשי מכירות".

 

עיצוב יערה ציקורל, צילום שירן כרמל

הרציונל פשוט- לא עוד רשתות ריהוט גדולות בעלות אותו ההיצע, אלא רהיטים מעוצבים בהתאמה אישית – גם לכיס וגם לתקציב. "בעוד שבעבר האלטרנטיבה לרשתות הגדולות היתה לכתת רגליים וללכת לנגר מקומי עם שרטוט ביד, אנחנו מבקשים ליצור מקום שינגיש את העיצוב לקהל גדול. הסגנונות רבים ומגוונים", אומר אפרת, "החל משולחנות אוכל עגולים שנפתחים לאירוח רב משתתפים, וכלה בשרפרפים שלא תופסים מקום וניתנים לתלייה על הקיר, כחלק מעיצוב החלל".

 

מימין אדם אפרת וליאון ליכט, צילום גלעד רדט

ליכט מוסיף ואומר כי , "כל רהיט ניתן ליצור מבין מבחר גדלים, חומרים וסגנונות המוצעים ובכך ליצור את המראה שמתאים לקונספט עיצוב החלל. בייצור של כל פריט צוות האומנים שוקד על כל פרט ממש כמו בבתי המלאכה של פעם שנעלמו מהעולם וחבל"..

 

צילום גלעד רדט

לדברי אפרת, "אנו מאמינים בעיצוב כן נטול חסמים ומסכות – What you see is what you get. במציאות של 2018, הרבה מהרהיטים המשווקים עשויים חומרי גלם זולים שמחופים פורניר, שאמנם משווים להם מראה יוקרתי אבל לטווח הארוך הם לא עמידים. כך גם תוספות שמוסיפות אומנם עובי ויזואלי לדופן השולחן או מדפי הכוננית אבל בפועל המרכז דק ושברירי. אנחנו מאמינים בתשומת לב לכל חיבור, שיוף, ליטוש וניסור, פעולות פשוטות שקצת נשכחו בדרך. הפריטים, שנבנים על ידי אמנים ואומנים, מיוצרים בשיטות הבניה המסורתיות תוך שילוב של טכניקות מודרניות שמשביחים אותם, תוך הכרה (והרבה אהבה) של חומרי הגלם".

לדברי ליכט, "יש רהיטים שמסיימים את חייהם ברחוב ויש כאלו שאף פעם לא יגיעו לשם. כשמשתמשים בחומרי גלם איכותיים ובגימורם ידידותיים לסביבה תמיד אפשר לרענן, להתאים ולתת חיים חדשים לחומר גם לאחר עשרות שנים- כמו הרהיטים שהיו פעם. אנחנו מאמינים בלתת למקריות, לטבע ולזמן לעשות את שלהם, לאפשר לרהיט “לחיות” ולספר עם הזמן את הסיפור האישי של כל בית".

 

מבט אל הסטודיו ברמות השבים, צילום גלעד רדט

לדברי אפרת, "אנחנו רואים את המערכת העסקית כמערכת אקולוגית בה אנו נמצאים ולכן תמיד נשאף לשיתוף פעולה מקומי כדי לעודד יצרנים ויוצרים מקומיים. כיום אנו עובדים עם נגריות מקומיות בעלות ניסיון רב שנים, בוגרי מגמות העיצוב של בתי הספר הנחשבים בישראל ואמנים מזדמנים, ופתוחים תמיד לשיתופי פעולה רלוונטיים חדשים".

 

צילום גלעד רדט