מתרעננים: ספא בחדר הרחצה

במציאות האינטנסיבית והתובענית בחלק המערבי של הכדור, הופכים חדרי הרחצה לחדרי טהרה של ממש; לאותו מקום בו מטעינים מצברים בתחילתו של יום ונרגעים בסופו. לא בכדי הם נתפסים כיום לאחד החללים המושקעים בבית, לצד המטבחים, וביותר ויותר בתים חלק משמעותי מעוגת תקציב השיפוץ או הבניה הולך מלכתחילה לתכנונם ולחומרים שיוטמעו בהם בשלב הביצוע- מחומרי המעטפת (חיפויים וריצופים), דרך הברזים, גופי התאורה, פרטי הנגרות ועד, כמובן,  לאקססוריז.

לדברי שרון ארמר, מעצבת הבית של חברת 'חלמיש', "רבים מהבונים והמשפצים מגיעים, כחלק מהפרוגרמה הנדרשת, עם בקשה מוגדרת ליצור חדרי רחצה המתוכננים ונתפרים באופן מושלם העונה על צרכיהם הפונקציונליים, הארגונומיים וכמובן העיצוביים. אנחנו רואים יותר ויותר בעלי דירות או בתים שמוכנים לרתום חלק לא מבוטל מהמטראז' לטובת חדר רחצה מרווח ומאוורר ובמקרים מסוימים הם אפילו מוכנים להקריב לשם כך חדר".

חברת חלמיש, קרדיט ערן ניב

"תכנון הפונקציות השונות הוא מעל לכל נגזרת של מבנה החדר, אך הסכמה האולטימטיבית היא יצירת חדר רחצה המקביל לאלה שאנחנו רואים בדר"כ בבתי מלון ולא בכדי", אומרת מעצבת הפנים הדס רוט, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים'.  "על מנת ליצור תחושה של חדר רחצה גדול ומרווח, מומלץ לתכננו כך ששני הקירות הארוכים ביותר מוקצים למקלחון ומולו ארון הכיור; על ידי כך מתקבלת תחושה של חלל גדול ואף ניתן ליצור מקלחון זוגי מפנק הכולל שני ראשי דוש, וספסל ישיבה, שמולו ארון רחב ופונקציונלי המשמש גם לאחסון".

חיפויים וריצופים

לדברי ארמר רבים מאלה המשווים ליצור חדר רחצה במראה מרשים ומפנק ומרשים, בוחרים להשתמש באריחים וחיפויים במידות שנחשבו עד לא מזמן ללא רגולריות ובכוחם ליצור אשליה וויזואלית של חלל גדול, מרווח מכפי שהוא באמת ולא פחות חשוב, יוקרתי ונקי עד כמה שניתן מפוגות שיוצרות גודש צורני.: "אנחנו רואים יותר ויותר כאלה שבוחרים להשתמש באריחי ענק מגרניט פורצלן במידות של 3.00/1.00 מ',  שבזכות טכנולוגיות מתקדמות, מגיעים בעוביים דקים במיוחד המקלים על התקנתם ובמבחר עצום של דוגמאות וגימורים שמדמים חומרים טבעיים כנו עץ, בטון, שיש וכיוב'".  ארמר מדגישה כי, "כשמדובר במידות שכאלה חשוב לתת דגש על אופן שינועם והכנסתם לחלל הנתון".

המגמה האקלקטית שמבססת את מעמדה כמובילה לצד המודרני והכפרי, מביאה רבים מאלה שבוחרים בה להשתמש באריחים מודפסים ותלת מימדים שמוסיפים עושר ויזואלי ועניין בחדרי הרחצה. "את אלה מומלץ ליישם על רצפת החדר ולא על הקירות על מנת לשמור על מראה מרווח ואוורירי", אומרת ארמר. "לצידם ניתן לראות כיום שימוש גם באריחי בטון ואריחי קרמיקה מפירוק".

ארמר ממליצה בחדרי הרחצה להשתמש בסקלת צבעים מונוכרומטית על טהרת גווני הלבן, שחור והטאופ, (מעין חום אפרפר) זאת בכדי לשמר את המראה הרגוע והנינוח ובכדי ליצור המשכיות בין משטח הכיור, אגנית המקלחון וחיפוי הקיר. לדבריה,  "על אף העובדה שהצבע השחור נחשב ככזה שמקטין את החלל, שילוב שלו בחדר הרחצה ייצור עוגן עיצובי שמסיט את תשומת הלב מגודל החלל לעיצובו הייחודי. את כתמי הצבע הנוספים מומלץ להטמיע בצורת אקססוריז כגון מגבות וכיוב', כך גם כשהאופנה מתחלפת או נמאס, ניתן להחליפם בקלות".

כלים סניטריים

בכל הקשור לכלים סניטרים, המגמה היום בחדרי הרחצה שמשווים יוקרה היא לשלב בחלל כיורים שקועים ואלמנטים עם מינימום קימורים ותנועתיות, זאת על מנת לשדר ניקיון ויוקרה. לדברי ארמר, "ההתייחסות בחלל היא פחות לאביזר ויותר ליצירת מכלול והרציונל הוא להפוך את האביזרים כאלמנטים הנטמעים בהרמוניה לצד האלמנטים השונים".

חברת חלמיש, קרדיט ערן ניב

ארמר אומרת כי, "המגמה הבולטת כיום בעיצוב הברזים היא החזרה לנראות התעשייתית. סדרות הברזים המוצעות כיום הן באמת מעוררות השראה ונבדלות ממה שראינו עד לא מזמן: רואים יותר ויותר ברזים עשויים צינורות ברזל ופליז או כאלה המציעים טכנולוגיות מתקדמות או צבעוניות וגימורים שהופכים את הברזים לנקודת הדגש אלגנטית, ממש כמו תכשיט". לדבריו, מתרחב השימוש במערכות ברזים הנובעות מהקיר עצמו ולא מהמשטח. היתרון הגדול בכך הוא שהמשטח נשאר נקי, אינו תופס אבנית וכיוב'.

ניכר כי בנוסף לעיצוב מציעות מספר חברות ערך מוסף בדמות ברזים הנחשבים ל'ירוקים': לדברי ארמר קיימות היום סדרות שתוכננה ופותחו כירוקות תוך חשיבה על איכות הסביבה. קיימות מערכות לדוגמה שכוללת וסת המווסת את כמות המים הזורמים מבלי שנרגיש שינוי בעוצמת הזרם. ספיקת המים של ברז מתוך הסדרה היא בממוצע 5.7 ליטרים לדקה לעומת 8.6 בברז רגיל.. כלומר כ-30% חיסכון. זאת ועוד, ניתן למצוא היום סדרות ברזים העומדות בתקינה של בניה ירוקה, שהיא מחמירה יותר ובנוסף, הברזים בסדרה עשויים חומרים הניתנים למחזור.

השאלה מה עדיף – אמבטיה מפנקת או אולי דווקא מקלחון, שנחשב ליותר פרקטי ותופס פחות שטח מוסיפה להישאל: "כמובן שמעל לכל זה תלוי בגודל החלל הנתון ובאופיים של בעלי הבית", אומרת ארמר. "במציאות הישראלית שקשורה לאורח החיים האינטנסיבי ולאקלים, רובנו מתקלחים ולא מתאמבטים אבל לפחות כמה פעמים בשנה כולנו משווים לפינוק הזה. אמבטיה רלוונטית במיוחד בשני מקרים מרכזיים: בבתים שיש בהם ילדים וכמובן בבתים שרוצים לשדר עושר ויוקרה. לצד האמבטיות שהורגלנו לראות אפשר למצוא היום אמבטיות FREE STANDING  עשויות ממגוון חומרים, מודרניים ועתיקים כמו נחושת, זהב, דמוי חלודה, המקנים לחדר הרטוב מראה אופנתי עם ניחוח עתיק. גם רגלי האמבטיה מקבלות התייחסות וגם הן מגיעות בגימורים שונים, ולעתים אף גונבות את ההצגה..

חברת חלמיש, קרדיט ערן ניב (3)

חדר רחצה. חברת חלמיש, קרדיט ערן ניב

ארמר מציינת כי מגוון הטכנולוגיות החדשות מאפשרות ליצור מקלחונים בעלי חזיתות זכוכית מחוסמת ומדוקקות בעובי של 8 מ"מ, שמצליחים ליצור תחושה אוורירית ונקיה, ממש כמו שהיינו מצפים להרגיש בספא מפנק. ניתן ליצור מקלחוני CUSTOM MADE  במחירים לגמרי סבירים- חזיתיים ופינתיים, המורכבים באמצעות צירים מינימליסטיים .אלה נחשבים גם לקלים ויעילים לתחזוקה ועל כן אידיאלים לתרבות הרחצה ולמים הקשים בישראל.  על מנת להתאימם לקונספט העיצוב הנתון ניתן להזמינם במגוון גבהים, וגימורים וצריבות אמנותיות ואף להוסיף להם ציפוי מיוחד שדוחה הצטברות אבנית. זאת ועוד, בבתים רבים מככבים המקלחונים הגדולים והמפנקים שבחלקם מוטמעות שתי יחידות של ברזים מפנקים לנוחות של שני בני הזוג וכמובן ספסלים מחומרים שונים. חלקם נבנים כחלק מהקונסטרוקציה המובנת עוד בשלב הבניה ואחרים, עשויים מחומרים קלים (כמו עצים עמידים במים, מתכות וכיוב'), ומותקנים בשלבים הסופיים או אחרי שהמקלחון כבר מוכן. חשוב לבדוק עם איש מקצוע ממה עשוי הקיר, לדאוג לחישובי עומסים ולהשתמש במדויק בחומרים הנכונים כדי להבטיח שהספסל מעוגן היטב לקיר ולא יקרוס מעומס המשקל או עייפות החומר.