נראה אתכם יוצאים מהמיטה

במציאות החיים האינטנסיבית והתובענית של המאה ה-21, הפכו חדרי השינה לחשובים ומשמעותיים יותר מאי פעם. הם אחד הנדבכים החשובים לצבירת אנרגיות ורגיעה. לא בכדי לבחירת סגנון העיצוב, הצבעוניות וליצירת האווירה הנכונה יש חשיבות רבה והם משפיעים עלינו לא רק בשעות הערב והלילה אלא לאורך היום כולו. קבלו את כל הדרכים והשיטות לעצב חדר שינה מהחלומות.

עיצוב מירי טופ, צילום ליאור טייטלר באדיבות Swiss System

בכל אחת מהתרבויות והארצות ברחבי הגלובוס, חדר השינה נתפס כסוג של מקדש ולא בכדי. הוא המקום שטוען אותו אנרגטית ולא רק במובן הפיזיולוגי אלא גם הנפשי, שכידוע הם למעשה אינם נפרדים. על מנת ליצור חלל נעים, מרגיע שיחיה את הגוף והנשמה, כל מה שצריך זה רצון והצמדות לטיפים ולעצות שתמצאו כאן.

על היתרונות הבריאותיים שיש לחשיפה מבוקרת לשמש דובר כבר רבות ואכן, אחד המרכיבים העיקריים בבקרה של מחזור ערנות-שינה הוא החשיפה לאור או לחשיכה. גירוי קרני האור נקלט ברשתית העין, ויכול להשפיע באופן ישיר על איכות התפקוד שלנו במהלך היום לכן מומלץ מאוד להחשיך את החדר באופן מקסימאלי לכל אורך השינה. לעיתים מספיק חרך קטן של אור הבוקע מבעד לתריסים ובמיוחד בחדרים הפונים מזרחה, על כן, מומלץ לשקול התקנה של וילונות האפלה שמונעים באופן מושלם חדירתן של קרני השמש ומסייעים ביצירת שינה רציפה וטובה, במיוחד עכשיו בקיץ כשמאיר מוקדם.

עיצוב איתי גידו, צילום ליאור טייטלר באדיבות Swiss System

רגע לפני שאתם קופצים למיטה, חשוב שתדעו את הדברים הבאים: מומלץ לבצע סדר פעולות קבוע לפני השינה; זאת יכולה להיות צפייה בטלוויזיה, האזנה למוזיקה או קריאה. מסתבר שכל פעילות כזאת מרגילה את המוח האנושי להתכונן לשלב השינה הקבועה. זאת ועוד, אם אתם פריקים של ספורט ורגילים להתאמן בסמוך לשינה כדאי להימנע מההרגל. אמנם מחקרים שבחנו לאורך את הקשר בין שינה לבין פעילות גופנית גילו כי האנשים המתאמנים באופן קבוע ישנים טוב יותר ביחס לאלו שלא מתאמנים כלל, אך האדרנלין המופרש מעורר, לכן רצוי להתאמן בבוקר או במהלך היום וליהנות לכל אורכו מאנרגיות המתפרצות.

עיצוב שרי מנור גרינשטיין, צילום ליאור טייטלר באדיבות Swiss System

רעשי רקע הנשמעים במהלך השינה יכולים בהחלט לפגום באיכותה. על מנת למנוע הפרעות כתוצאה מרעשים חדים ופתאומיים, מומלץ להשאיר רעש נמוך אשר מרגיע ולחסום רעשי רקע החודרים מבחוץ עד כמה שניתן.

נכון שלרוב הטמפרטורה המומלצת בבית היא 25 מעלות, אך כשמדובר בחדרי השינה, מומלץ מאוד לקבוע את הטמפרטורה ל-19 מעלות. מסתבר שמזג אוויר קריר ונעים אידיאלי לשינה רציפה ואיכותית.  

בכל הקשור לתזונה, מי מאיתנו לא חווה את ההשלכות של אכילה בסמוך לשעות השינה. תזונה לוקה בחסר, עלולה להשפיע לרעה על איכות השינה . גם אכילה בסמוך למועד השינה, המפעילה את מערכת העיכול, מעוררת את הגוף ומפריעה לרגיעה הנחוצה לשינה טובה. לבסוף, צריכת מזונות העשירים בסוכרים ופחמימות, עלולה לגרום לערנות מוגברת – ההיפך הגמור מהמצב האופטימלי בשעת כיבוי אורות. זאת ועוד, מומלץ לצמצם את השימוש בתמריצים כגון קפאין המפריעים למהלך ההירדמות הטבעית של הגוף. שתיית אלכוהול או עישון לפני השינה גם הם ידועים כגורם מפריע לרצף שינה קבוע.

עיצוב הדס ישעיהו, צילום ליאור טייטלר באדיבות Swiss System

העובדה שלמזרון תפקיד חשוב באיכות השינה ולתפקוד שלנו ביום שאחריה ידועה לכולם אך מהן למעשה הדרכים לבחור את המזרון האולטימטיבי? ובכן, מעל לכל צריך לכור שגם המזרון היקר והאיכותי ביותר לא מחזיק לנצח. אחת ל10 עד 15 שנים, חשוב להחליף אותו, גם אם מדובר בהשקעה לא מבוטלת. אם הבחנתם שהמזרון התרכך, שיש לו גושים, בליטות או שקעים, סביר שהוא סיים את חיו והגיע הזמן להחליפו. זאת ועוד, באופן טבעי הגוף משתנה לאורך השנים, לכן מזרון שהיה פעם נוח עלול לא להעניק עוד את התמיכה הנחוצה ואם זה לא מספיק, המזרון צובר פטריות, קרדיות אבק וחיידקים שעלולים להחמיר אלרגיות ולפגום באיכות השינה- סיבה מצוינת נוספת להתחדש באחד חדש.

ככל שמספר הקפיצים במזרון גדול יותר כך תתאפשר התאמה טובה יותר למשתמש בהתאם לממדיו. מזרון גדול עדיף. קחו בחשבון ששינה על מזרון לא מתאים עלולה להחמיר כאב גב, במיוחד בגב התחתון. לרוב הוא גורם לתנוחת שינה לא טובה, מאמץ את השרירים, מעקם את עמוד השדרה ובסופו של דבר מגביר את הכאב בגב.  אם אתן מתעוררים בבוקר עם נוקשות שרירים או כאבים בגב התחתון שחולפים כעבור כרבע שעה עד שלושים דקות, זהו סימן שיש להחליף את המזרון.

אולי זה ישמע קצת מפתיע אבל לאיכות הכרית ולתצורתה חשיבות מכערת לא רק באיכות השינה אלא גם במישור האורתופדי. רגע לפני רכישת כרית חדשה, ודאו שגובהה יהיה תואם את קימור הצוואר ומפתח הכתף. על מנת לבדוק האם גובה הכרית תואם את קימור הצוואר יש לעמוד עם הגב אל הקיר כאשר הכרית נמצאת מאחורי הראש , במידה והכרית מטה את הראש קדימה סימן שהיא גבוהה מידי .

עיצוב אדר' טלי זרחיה פרומוביץ, צילום ליאור טייטלר Swiss System

זאת ועוד, במידה והכרית מצריכה הטיית הראש אחורה כדי להיתמך בה , סימן שהכרית נמוכה מידי המצב האידיאלי הוא שהראש נשאר במצב מאונך כך שהכרית אינה מהווה גורם , מצב זה חשוב כי הוא משאיר את קנה הנשימה פתוח למעבר אוויר ללא הפרעה (נחירות)

חשוב לנסות את הכרית בשכיבה על הצד ולוודא שהיא סופגת את כל מפתח הכתף ונוגעת קלות במשטח השינה . מצב זה יבטיח כי הכרית תספוג את מפתח הכתף מבלי שיופעל עליה לחץ נגדי של משטח השינה. זאת ועוד, יש לוודא שהכרית עשויה מחומר בעל התנגדות נמוכה ובעל אלסטיות גבוהה , דבר זה יבטיח פיזור לחצים טוב על פני כל השטח הבא במגע עם ראש המשתמש.

 

ההמלצות בכתבה ניתנו על ידי חברת SWISS SYSTEM