עיצוב מרפסות: הכינו את המרפסות לקיץ

אנחנו, הישראלים, מאוד אוהבים לשבת על המרפסת או בחצר, ונהנים להשקיע ולטפח את אזורי החוץ שמנוצלים רבות במשך
השנה. כיצד לערוך שיפוצים באזורים אלה שיישמרו לאורך זמן ויושפעו כמה שפחות מפגעי מזג האוויר? אספנו כמה עצות. פורסם במגזין השיפוץ – בטאון התאחדות קבלני השיפוצים.

האביב כבר כאן. זו העונה המושלמת לשבת בחוץ על המרפסת רחבת הידיים, או בחצר המוצלת, עם כל המשפחה. בכלל, בישראל אנחנו נהנים במשך ימים רבים משנה מישיבה בחוץ, מכיוון שמזג האוויר הלבנטיני מאפשר זאת, ולכן אנחנו משקיעים לא מעט בטיפוח האזורים האלה, שמשרתים אותנו נאמנה.

ריהוט גן של חזי בנק

ריהוט גן וריצוף מרפסות של HeziBank. צילום: יח"צ

עכשיו, כשהעונה הגשומה כמעט מאחורינו, זה גם הזמן למהר ולשפץ את האזורים שנמצאים מחוץ לבית. אזורים אלה חשופים לשמש ולנזקי מזג האוויר הנוספים, ולכן כדי לבצע שיפוץ שיחזיק מעמד לאורך זמן, כדאי להשתמש בחומרים עמידים ומתאימים לחוץ, וליישמם באופן הטוב ביותר, כדי שהלקוחות יהיו מרוצים, ואנחנו לא נידרש לתיקונים. אספנו עבורכם כמה טיפים, שיסייעו במלאכת השיפוץ.

לדברי ג'יימי הרננדורנה, סמנכ"ל השיווק של HeziBank , "בתחום ריצופי החוץ כמעט כל חומר יכול להתאים, בין אם מדובר באבן טבעית,
עץ או גרניט פורצלן. מה שחשוב הוא הכרת המאפיינים של חומר הריצוף.

הדבר החשוב הראשון שיש לבדוק הוא רמת האנטי-סליפ של האריח בתנאי מזג אוויר משתנים. כלומר, כיצד יגיב האריח כשהוא נרטב בגשם, כאשר מצטבר עליו אבק, לכלוך וכדומה. מדובר בעיקרון שמשפיע על הבטיחות של השימוש בפרויקט, בין אם הוא פרטי או ציבורי".

"הדבר השני החשוב שיש לראות לנגד עינינו", מוסיף הרננדורנה. "הוא העמידות והבלאי לאורך השנים״. מאחר שריצוף חוץ מושפע כל העת משינויי טמפרטורה, לחות ובלאי כמובן, יש להביא בחשבון בבחירת הריצוף את יכולת התחזוקה השוטפת לגביו לאורך הזמן.

ריצוף איזור בריכה

חצר מרוצפת עם בריכה של HeziBank. צילום: יח"צ

"כאשר מדובר בבנייה פרטית, הבחירה תיעשה לרוב על פי טעמו של בעל הנכס או האדריכל. במקרה של בחירה בחומר גלם טבעי כאבן או עץ, יש להנחות את הלקוח ליישם את התחזוקה הנדרשת בכל כמה חודשים.

אבן ועץ מתיישנים, סופגים כתמים, מתייבשים ומושפעים משינויים בלחות, ולכן על מנת לשמור את מראה ריצוף החוץ יש לטפל בו". "בבנייה רוויה, שטחי חוץ מסחריים וציבוריים", מוסיף הרננדורנה,

"ההעדפה תהיה לחומרים סינטטיים שכמעט ואינם נתונים לשינויים כתוצאה מהזמן וממזג האוויר. בראש קטגוריית חומרי הריצוף נמצא את הגרניט פורצלן שנתון להשפעה מינימלית, והוא המומלץ בריצוף שטחי חוץ גדולים, בייחוד באזורים שבהם יש תנועה רבה, לדוגמה לובי כניסה, אזורי חנייה ואפילו אזורהאירוח בגינה שבו אוכלים ומארחים.

בחירה באריחים מסוג זה, שמוצעים באינסוף עיצובים וסגנונות, מהווה פתרון אופטימלי, ששומר על המראה והכוונה הראשונית של המעצב."דבר נוסף שמומלץ להביא בחשבון הוא צמחייה, עציצים ואביזרי נוי שנבחר להניח על ריצוף החוץ שלנו. כך למשל, הנחת עציצי מתכת גדולים על ריצוף בחצר, עלולים להחליד. במידה שנבחר בחומר טבעי, הכתמים יחדרו למרצפת ולא ניתן יהיה לטפל בהם".

הרננדורנה מפרט את החידושים שנעשו בתחום ריצוף החוץ לאחרונה. "מבחינת הנעשה בעולם בתחום ייצור האריחים והחיפויים ישנן שתי בשורות: הראשונה היא דק סינטטי, העשוי סגסוגת של סיבים פלסטיים וזניות שמיוצר במראה פלנקים בטקסטורה המדמה עץ. כך ניתן להחליף את הדק המסורתי שמאפיר, דוהה ומתייבש בתנאי חוץ, במראה דומה בעל עמידות גבוהה ביותר.

"המגמה השנייה מכניסה את מראה העץ לאריחי גרניט פורצלן. מדובר בבחירה מומלצת לאזורי המרפסות במבני מגורים. כך, מצד אחד יש נוכחות עצית שמעוררת שלווה, ומנגד, שטיפה במים וסבון רצפה מותירה את שטח החוץ כמו חדשים במשך שנים".

הרננדורנה ממליץ לעבוד תמיד בהתאמה לתקני הבטיחות הנדרשים, לוודא שהריצוף בטוח מפני החלקה וכן שרמת הניקוז של האריח עצמו טובה, כך שגם אחרי גשם, הנוזלים מתפנים במהירות מעל פני הרצפה.

עיצוב מרפסות וריצוף חוץ

ריצוף חוץ ועיצוב מרפסות. כרכום עיצוב נוף, צילום עמית גירון

שיפועים ונזקי שמש

שי דוד , מנכ"ל ובעלים של חברת "כרכום- עיצוב נוף", מעניק אף הוא עצות לעבודה נכונה בשיפוץ חוץ, בהן הקפדה על חומרים מתאימים, חישוב שיפועים, אטימות למים ונזקי שמש:
ניקוז: בכל הקשור לגגות ומרפסות, לפני היופי חשוב לדאוג לנושא הניקוז. לאן המים הולכים? האם אין רטיבות, האם היתה בעיית
רטיבות? חשוב לבדוק שאין מקומות שהמים עומדים בהם, שאין נזקי רטיבות בקומות התחתונות ושהניקוזים פתוחים.

משקל: אם בונים גינה על הגג, חשוב לדעת מה חוזק הגג ומה המשקל המרבי שאפשר לשים עליו. אם אין תוכניות – יש משקל שקיים
על פי חוק, שהוא כ 150- ק"ג עד 250 ק"ג למ"ר, מה שלא נותן הרבה אפשרויות. ישנן דרכים שבאמצעותן אפשר לחזק עם משקלים
גדולים יותר. לשם כך יש להביא קונסטרוקטור.

תשתיות חשמל: יש לדאוג שתהיינה מספיק תשתיות לכל מה שרוצים – מערכת השקיה, טלוויזיה, רמקולים ועוד. כמו כן קיימת אפשרות להרחיב את התשתית של החשמל, ובכך ליצור לוח חשמל נפרד בחוץ ששולט על כל אזור החוץ. מומלץ במרפסות גדולות.

גדרות: יש לדאוג לגובה תקני של מעקות מסביב, כשמדובר בגגות. לעתים יש צורך בהגבהת המעקות מסביב. חשוב להביא קונסטרוקטור
ולבדוק אם ניתן להגביה גדר, בעזרת אילו חומרים, איך אפשר לחזק – בעיקר כשמדובר בגגות קיימים.

איטום: כדי להרוויח גובה, אנחנו לרוב מוציאים את הריצוף, ועושים איטום מחדש על כל קומת הגג, עורכים בדיקת הצפה, ועל זה מרצפים.

נזקי שמש: מה שניזוק בדרך כלל אילו מוצרי עץ, רהיטים ופרגולות, שאותם אפשר לחדש ולשמן. אם מדובר בנזקים של עונה אחת אין
בעיה לחדש ולשקם אותם, אבל לעתים צריך ועדיף לפרק ולעשות מחדש.

עיצוב גג עם מדרגות. כרכום עיצוב נוף,, צילום אורית ארנון.