אריחים ומשטחים שמתחפשים למשהו אחר

מגמת החיקויים משלבת אג'נדות ירוקות וקדמה טכנולוגית שמהווה מבוא לתקופה הרובוטית שניצניה מורגשים כבר היום. מאמר שכתבה אורי סלע ופורסם בחודש שעבר במוסף דירות מיוחדות.

מגמת העל שתאפיין את השנה הקרובה וגם את הבאות אחריה, הוא הדיאלוג המתפתח בין הזיקה שלנו לראשוניות, לעיסוק בחומרי גלם בסיסיים ובין הקדמה הטכנולוגית המציבה במרכזה את מדפסות התלת מימד. בין אם מדובר בריצוף הבית ובין אם בחיפוי קירות המטבח, המראה הטבעי זה שניכרים עליו סימני הזמן ממוקם עדיין בראש הטבלה. אנחנו ממשיכים לאמץ אל חקינו את מראה העץ, הבטון החשוף והברזל החלוד, אלא שבמקום לעשות שימוש בחומרים טבעיים, פורחים היום כפטריות אחרי הגשם, חומרים מתועשים המחקים את החומרים הטבעיים באופן המאוד דומה למקור. התוצאה משלבת חומרים עמידים מאוד, קלים לתחזוקה בעלי מראה טבעי לחלוטין.

אריחי OFICINA במראה בטון. בלעדי בויה ארקדיה

אריחי OFICINA במראה בטון. בלעדי בויה ארקדיה

את מראה החומר הטבעי ניתן לראות בלא מעט קולקציות אריחים לריצוף וחיפוי חללי הבית הפנימיים והחיצוניים. גימורים המדמים חלודה, בטון חשוף, פרקט עץ טבעי ורבים נוספים. לדברי מיכל נוף, מנהלת השיווק של קבוצת נגב, המגמה שמשלבת ייצור בטכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת לאריח להיות עמיד מאוד בשילוב עם מראה החומר הטבעי, מאפשרת לצרכן ליהנות משני העולמות. מצד אחד הוא נהנה ממראה, שבעין בלתי מזוינת לא ניתן להבין שמדובר בחיקוי ומצד שני, ברמה הפרקטית, מדובר ברוב המקרים באריחים עמידים מאוד, שאינם סופגים או נשרטים. בעניין הזה מסבירה נוף, "נרשמת התקדמות מאוד מרשימה של היחס ותשומת הלב שמקבל הצרכן הפרטי. מעצבי המוצר הגדולים ביותר מבינים שחייב להיווצר מפגש בין המראה הויזואלי לפרקטיקה היומיומית ובנגב הולידה המגמה הזאת סדרות מרהיבות של אריחי ה-NOVO, אריחי גרניט פורצלן המגיעים בשלל טקסטורות וחיקויים".

 ריצוף במראה בטון חשוף, ללא הסדקים

נוף מסבירה שריצוף באריחי גרניט פורצלן, המדמים אחד לאחד את מראה העץ הטבעי, מונעים התמודדות עם מים שנשפכים, "למשל, כשמדובר בזוג הורים עם שלושה ילדים קטנים. בטון חשוף, הוא חומר שמאוד קשה לתחזק במצבו הטבעי. כשמחפים באמצעות אריחים המדמים את המראה, כל הדילמה נפתרת – התחזוקה קלה מאוד, החומר אינו רגיש לחומרי ניקיון פעילים, הוא אינו נסדק ושומר על מראהו לאורך זמן רב".

שי דודי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של חברת מטבחי דא קוצ'ינה אומר שניתן לזהות שאנשים רבים מחפשים את המראה התעשייתי גם במטבח. לדבריו, "מאחר ויציקת בטון במטבח אינה פרקטית משתמשים בדא קוצ'ינה בחומרים המעניקים מראה המדמה את החומר".

אריחים דקים ורחבים

אריחי קלקטה של NOVO במראה שיש. רשת בנגב

אריחי קלקטה של NOVO במראה שיש. רשת בנגב

כדי לשוות למראה המתקבל תחושה של מרחב, ניתן למצוא היום אריחים רחבים ודקים במיוחד שמזכירים במידותיהם לוחות חומר. באופן הזה היישום שלהם על הקיר נראה מעודן והרמוני ומונע את המראה המגושם שיוצרים אריחים עבים וקטנים. לדברי מיכל נוף, "האריחים המדוקקים והרחבים הם אחד הפתרונות שקהל המעצבים והאדריכלים דרש במשך זמן רב. בתקופה שבה אנחנו מחפשים לחבר בין חללים וליצור תחושת מרחב, יש משמעות למספר החיבורים. ככל שהאריח קטן יותר קיימים יותר קווי חיבור והתחושה הנוצרת היא של הקטנת החלל. אריחים רחבים דורשים מינימום פסי חיבור והתחושה היא של מרחב". נוף מסבירה שניתן למצוא היום בויה ארקדיה אריחים בדוגמא של שיש מגויד שמנראים כמו לוח חומר טבעי לחלוטין.

גם השיש, היא מוסיפה, עורך בשנה האחרונה חזרה דרמטית למרכז הבמה. החזרה לא היתה פתאומית. מדובר בתקופה שבמהלכה המראה הזכור לנו מסרטים נושנים כמו אסקימו לימון, חוזר כחלק ממגמת הרטרו, אך נדמה שיצירת החיקוי שלו, דחפה אותו היישר מתחת לספוט. לוחות שיש המדמים גידים מעודנים, באופן מדויק למה שמציע הטבע, עשויים גרניט פורצלן, מדוקקים לעובי מינימאלי של 3 מ"מ וניתנים להזמנה במידות של 3 מטר על 2 מטר – לוחות חומר לכל דבר, הפכו לחלופה מעוצבת לחיפוי קירות אמבט, משטחי עבודה במטבח ויצירת מדרכים, לכל מי שמעדיף לרצף חלל בלוחות גדולים, במקום האריחים הקטנים. מיכל נוף מציינת ש"אדריכלים רבים, המתמחים בתכנון ועיצוב מגדלי יוקרה, המבקרים בויה ארקדיה, בוחרים את אריחי השיש הדקים והרחבים, לריצוף היכלי לייף סטייל כגון מתחמי ספא, בריכות שחיה, ריצוף וחיפוי מועדוני דיירים המקובלים היום מאוד בסצנת מגדלי היוקרה המתפתחת, בלובי הכניסה למגדל ובמקומות נוספים".

 צבע חלוד בקצוות

מי שהיו מהראשונים שהעניקו למראה החלוד תשומת לב יתרה וזיהו את הפוטנציאל הגלום בו, היו חברות הצבע, שפיתחו מוצרים יחודיים באמצעותם ניתן לצבוע חלודה, לשמר את המראה שלה ולגרום לעצירת ההתפשטות שלה וכירסומה בחומר. חומרי צבע אחרים משלבים אפקט של טקסטורה מיוחדת שמדמה גימור ישן, מתקלף עם נגיעות חלודה. גם חברות הקרמיקה והכלים הסניטריים מציגות קולקציות הכוללות אריחים הנראים חלודים בקצוות. בשיש פרביטל, המתמחים בייבוא שיש, גרניט ואוניקס, מסבירים שהמראה החלוד הוא הרבה יותר רחב ממראה החלודה והוא שם במרכז גם את המראה הנחושתי ומראה הפליז. זה מראה שמשתלב היטב עם גוונים מוזהבים, מוסיפים שם, והתוצאה היא מראה יוקרתי עם חימור חזק מאוד לחומר. בחברת נגב העניקו תשומת לב ניכרת למראה החלוד וניתן למצוא באולמות התצוגה, קולקציות אריחים שנראים חלודים בקצוות, מה שמעניק למראה הכללי תחושה של חומר טבעי שניכרים עליו סימני הזמן.

ויש עוד דוגמאות: בזדקה המתמחה בתכנון וייצור חדרי ארונות ופרטי ריהוט בהתאמה אישית, בחרו להשיק קולקציית מוצרים המשלבים חיפוי של פלטות ברזל בגימור חלוד, גם במטבחי סמל שילבו חזיתות מטבח במראה דמוי מתכת גולמית הצבועות בצבע ייחודי שמכיל סגסוגת ברזל ובסטודיו פיירפליי, הממוקם בלב שכונת פורנטין, מתמחים בעלי המקום בעיבוד מתכות העוברות תהליכי אוקסידציה מיוחדים למראה חלוד ואותנטי, באמצעותן הם מייצרים פרטי ריהוט לבתים פרטיים ולמסעדות, בהתאמה אישית. טל בלומן, מבעלי פיירפליי מסביר שהטרנד החלוד מאוד מורגש ולצרכן יש היום דרישות לדקויות מבחינת הניראות, עומק החלודה. "יש מי שאוהב לראות סימני חלודה קלים ואחרים שמבקשים עיבוד שיהפוך את פני השטח חלודים במצב מתקדם", הוא אומר.

משטחים במראה עץ

משטח גרניט במראה חלוד. שיש פרביטל

משטח גרניט במראה חלוד. שיש פרביטל

מגמת החיקויים מאפשרת סוף סוף למראה העץ הטבעי לחדור למתחם החללים הרטובים – מתחמי הרחצה וחדרי השירותים מסבירה מיכל נוף ומוסיפה כי "העץ היה בגדר מוקצה בשל רגישותו הגבוהה למים ולחות והיום ניתן לשלב אריחי גרניט פורצלן במראה עץ, בכל מתחם רחצה, מחדדת נוף את האפשרויות שפותחת מגמת החיקויים בפני הצרכן. קולקציית אריחי Chevron מבית נגב, מזכירה ריצוף פרקט עץ ישן, בדוגמת שידרת דג (FISH BONE). מדובר בטכניקה יוצאת דופן של ייצור, שמעבר לעובדה שמדמה את החומר הטבעי היא מוסיפה נופך של יוקרה ונימה אמנותית, מה שהופך את החומר הספציפי הזה מתאים גם לאזורים אלגנטיים כגון מוזיאונים, גלריות, בוטיקי אופנה ואולמות תצוגה". לדבריה, הקולקציה זמינה בשלושה גווני עץ – עץ חמים, עץ קריר ועץ לבן, המשלב אפקט עדין של שחור ולבן.

אריחים בטקסטורות בד

העיסוק בטקסטורות באופן כללי מסייע בתחושה האותנטית שמקבלים האריחים המדמים את החומר הטבעי. היכולת הטכנולוגית ליצור רמה כה מדויקת של טקסטורה, אפשרה למעצבי המוצר להרחיב את היריעה ולהעמיק את משחקי הטקסטורות גם לכיוון הבדים והאריגים. המראה המתקבל, רך, בעל תנועה זורמת, מעורר רצון לקפל אותו, להעביר עליו את היד. קשה להאמין שהבד הפרוס הוא בעצם משטח חומר קשיח. בקולקציית NOVO מבית נגב, מוקדשת סדרה שלמה – Patterns, לעיסוק בטקסטיל. מיכל נוף מסבירה שהדגש הוא אינו על פרט צורני בודד אלא על הטקסטורה הנוצרת בעזרת שכפול הפרט לכדי מרקם שלם. "אריחי הפורצלן שבקולקציה מיוצרים במפעל החברה בעיר ירוחם, והם עוברים תהליך חדשני של הדפסה דיגיטלית ברזולוציה גבוהה, המאפשרת יצירת הדפסים מורכבים בעלי עושר צורני באופן מדויק וללא פשרות. יכולות ההדפסה באות לידי ביטוי בפרשנות צורנית עדינה ומדוייקת בעלת זיקה לטקסטורות שונות מתחום הטקסטיל, היוצרות ניגוד מעורר מחשבה בין רכות הטקסטיל לבין חוזק ועמידות הפורצלן".