אבן שיש – תכונות ושימושים

אבן שיש משמשת בבנייה כבר מאות רבות של שנים ובמרבית המקומות והתרבויות – העתיקות והחדישות, נחשבה תמיד אבן יוקרתית ואיכותית, אם כי ניתן להשיגה לעתים גם במחירים נוחים באופן מפתיע. בניין השיש המפורסם ביותר בעולם הוא כמובן הטאג' מאהל שבעיר אגרה שבהודו. הבניין עצמו אגב, אינו בנוי משיש בלבד, אלא גם מאבן חול אדומה ואבנים נוספות, אבל השאיפה של יצרני שיש כמו גם של מעצבי פנים רבים היא להגיע לאבן שיש לבנה ונקיה כמו זו שמחפה את הקבר המפורסם.

שיש : תכונות

אבן שיש היא למעשה אבן גיר שלוטשה בצידה האחד כדי לקבל את המראה המבריק האופייני. העובדה שמדובר באבן גיר שנוחה לליטוש וחציבה, היא גם זו שהפכה אותו במהלך השנים לאבן חביבה על אומנים ופסלים, כבר ביוון עתיקה, ואחר כך גם בתקופת הרנסנס, אז נהנו הפסלים האיטלקים הגדולים מהשיש שנחצב באיטליה, בעיקר באיזור קררה. איזורי שיש בולטים אחרים בעולם הם המזרח הרחוק, תורכיה, מדינות ברית המועצות לשעבר ועוד. כל מקום מאופיין בגוונים שונים וגם בטקסטורות אחרות – מצבע חלק אחיד, דרך דוגמאות ועד לאבנים שבאופן מכוון לא שויפו עד להחלקה מלאה, אלא נותרו מחוספסים.

אבן שיש בצבעים ובגדלים שונים

מעבר לעובדה שניתן להחליק את אבן השיש, היא גם מאופיינת במגוון עצום של צבעים, בהתאם למחצבה. אפשר להשיג אבני שיש בגוונים של לבן, גוונים של שחור, גוונים של אפור וגם גווני צהוב וגווני אדום.

את האבן, אשר ניתן ליישם בריצוף פנים, חיפוי קירות וגם אבנים לגינה, אפשר להשיג בגדלים שונים. ערן סיב, בעלי חברת אבן סיב, המייבאת משטחי שיש לישראל, מספר כי חלק מאבני השיש של החברה, מגיע בפלטות ענקיות באורך של 2.5 מטר, אותן ניתן להעביר בשלמות, או לחתוך על מידות – בהוראת הלקוח.

שיש אמיתי ודמוי שיש

ישנן אבנים רבות – טבעיות וגם מלאכותיות, שחלק מהציבור מבלבל ומגדיר בטעות כאבן שיש. על פי ההגדרה, אבן שיש היא כזו שנחצבה מאבן גיר – או ליימסון, או מסלע דולומיטי. האבן המכונה בישראל שיש חברון, היא אבן פופולרית וחביבה, אבל בשום פנים אינה אבן שיש אמיתי.

למי שאינו בטוח, נבהיר כי גם אבן קיסר, או מה שמכונה שיש קיסר – המשטח הפופולרי למטבחים וגם לחדרי אמבטיה, היא אינה אבן אמיתית, אלא מוצר תעשייתי המנסה לחקות את מראה האבן האמיתי, כמו שיש קוריאני ופטנטים אחרים.