אולמות תצוגה – כך מושכים את הלקוחות

בימים בהם הצרכן הישראלי מבצע אחוז לא מבוטל מהרכישות דרך אתרים מקוונים מחו"ל, מתגבר הצורך של החברות והמותגים השונים בתכנון אולמות תצוגה אטרקטיביים שימשכו את ציבור הקונים לקנות דווקא כאן.

לאחרונה פורסם שישראל ממוקמת במקום השלישי בעולם בביצוע רכישות באתרי המקוונים הבינלאומיים. כעת, יותר מתמיד, מבינים היבואנים והמשווקים את החשיבות של יצירת אולם תצוגה אינטראקטיבי ומזמין, על מנת למשוך את קהל הקונים לרכוש דווקא אצלם. הציבור שהורגל לאורך השנים לקנות בחנויות סתמיות כבר לא מסתפק במועט, כיום, עם כל השפע מסביב, באופן טבעי יבחר לרכוש במקום המבטיח ומקיים חוויית קניה ייחודית נעימה ומפנקת, אולם תצוגה שיעבוד על כל החושים ויספק חווית קניה יוצאת דופן. מיטב החברות שוכרות את שירותיהם של המעצבים והאדריכלים המובילים כדי להפוך את אולם התצוגה שלהם לייחודי ושונה ועושה הרושם שהשמיים הם הגבול. בעלי חנויות והרשתות השונות משקיעים כיום הון עתק בתכנון ובעיצוב כשברור לכולם שההשקעה יכולה להתברר בדיעבד כלא כדאית.

אולם התצוגה של BMW. הדמייה: דן אדריכלים

אולם התצוגה של BMW. הדמייה: דן אדריכלים

"כמו בעולם, גם החברות בארץ מסתייעות במיטב המוחות בתחום השיווק והעיצוב כשהן ניגשות לתכנן את אולמות התצוגה, תכנון שיקלע לאסטרטגיה של החברה ויביא את פלח השוק המדוייק אליו היא פונה", אומר מעצב הפנים אורון מילשטיין, " קיימים הרבה משתנים שנבחנים בטרם יוצאים לשלב הביצוע, בין אם ברמת תקציב ההקמה, בניית קונספט מדוייק, פניה לקהלי יעד מוגדרים ובניית שפה עיצובית שתהיה נאמה למותג. מילשטיין מוסיף כי "במקרים רבים, ניתן לראות אולמות תצוגה שמנסים לפנות לכולם ללא אבחנה ואכן כושלים, כי אין קונספט ברור וקריאה ברורה לקהל הקונים הרלוונטי. צריך לעשות פילוח מאוד מדוייק של קהלים היעד ברמת הגילאים, חתך סוציואונומי, איזור גיאוגרפי ולבנות שפה עיצובית ייחודית וברורה".

"אופן בניית הקונספט ותמהיל החנויות משתנה מחברה לחברה", אומרת שירלי דן בעלת המשרד דן אדריכלים, שעיצבה בין השאר אולמות תצוגה של מותגים בינלאומיים ובינהם מותג הרכב BMW. "עיצוב אולמות תצוגה של מותגים בנילאומיים מתבצע בשיתוף פעולה עם משרדי החברה הראשיים בחו"ל ומול ספר הנחיות וסטנדרטים מדוקדק המכיל את ה-DNA והנחיות מדוייקות בנוגע לחומרים, הלוגו וכיוצא בזה, שנאמנים לקונספט העולמי אותו רוצה החברה להנחיל בכל הנציגויות בעולם. החברה דורשת לאשר מולה כל פרט ופרט, על מנת שהאולם יעמוד בסטנדרטים המדוייקים הנדרשים".

גם בחברות הגדולות בארץ התהליך מובנה וכולל התנהלות מדוקדקת של בעלי התפקידים הבכירים ביותר בחברה: בעלים, מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שיווק וכמובן, המעצבים הגרפיים ואדריכלי הפרוייקט. כל בעל תפקיד נותן את האינפוטים מכיוונו שלו על מנת ליצור מארג מדוייק עפ"י צרכי החברה. המטרה הסופית היא למשוך את קהלי היעד הרלוונטים ולגרום להם להוציא את כספם דווקא שם.

אולמות תצוגה בתחום עיצוב הבית

התופעה הולכת וצוברת תאוצה באולמות בתחום הבניה ועיצוב הבית, תחום שיש לו ממשק ברור לאסטתיקה, תכנון וצורניות. מכיוון שמדובר ברכישות הרות גורל על איך נראות הבית וכרוכות בהוצאת סכומי כסף לא מבוטלים, החברות בתחום עושות הכל על מנת להמחיש ללקוח בדיוק מה הוא בוחר.

אולם תצוגה דומיסיל. צילום: אלעד גונן

אולם תצוגה דומיסיל. צילום: אלעד גונן

לדברי מילשטיין "אולמות תצוגה רבים מתקשים בהמחשת התוצר הסופי עבור הלקוח, במיוחד כשמדובר במוצרים כמו ריצופים וחיפויים שמפאת חוסר מקום בתצוגה מוצגים רק כדוגמייות. על מנת שהרוכשים הפוטנציאלים ירכשו דווקא כאן, אולמות תצוגה רבים מפתחים שפה יחודית משל עצמם ורעיונות יצירתיים כיצד להתגבר על מכשולים אפשריים בסגירת העיסקה. אחת הדוגמאות הבולטות באולמות התצוגה החדשים היא שימוש בהולוגרמות ובאמצעי תלת מימד. "לדוגמא, אולם תצוגה בתחום הקרמיקה יכול להמחיש היטב את התוצר המוגמר, ע"י הקרנה על ריצפת אולם התצוגה של פרישת האריח הנבחר, במידה ובגוון המדוייקים". מוסיף המעצב.

דוגמה לכך היא חברת דומיסיל, המתמחה בפרטי פירזול ואקססוריז מעוצבים, אשר השקיעה סכומי כסף נכבדים באולם קונספט רחב ידיים במתחם הממגורות (בסמיכות לדיזיין סנטר), בו פרושה בפני הלקוחות תצוגת תכלית במבחר תחומים – חיפויים, משטחי עבודה, ארונות ועוד. המבנה התעשייתי המקורי של הממגורה נשמר, והתקרה הגבוהה, החלונות והחלל הפתוח הם רקע מתאים באופיו למונומנטים גדולי הממדים המוצבים בחלקיו השונים (כמו ספריית ענק מודולרית בגובה חמישה מטרים או קיר פסיפס בגובה שמונה מטרים). החלל מציג אפשרויות ורעיונות לשדרוג חלל הבית. מגוון המוצרים מסודרים בתצוגה מעגלית. במרכז האולם מוצב מטבח גדול שבו אפשר להתרשם ממגוון אופציות פרזול מתקדמות, פתרונות חשמליים משוכללים, חזיתות לדלתות וארונות מטבח, חיפויי זכוכית, משטחי אלומיניום וטרצו ועוד.

סטודיו יפרח בן צבי. צילום: שי אפגין

סטודיו יפרח בן צבי. צילום: שי אפגין

ישנם כאלה שבוחרים למקם את אולם התצוגה שלהם דווקא רחוק מהמרכזים המוכרים. כך, לאחר ותק של כ-20 שנים ויצירת קו עיצובי ברור, חנך מעצב הריהוט הישראלי יפרח בן ארצי אולם תצוגה מחודש ברמת השרון. 9 אזורים של רהיטים המתפרשים על פני כ-200 מ"ר המוקפים בגינה. "יש לנו בערך 200 רהיטים פרי עיצובי והחדשים ביותר מוצגים לראווה" אומר בן צבי. האולם החדש מתאפיין בעיצוב Open Space "מי שמחליט לבקר אותנו, מגיע רק אלינו, אנחנו לא בדרך לאף חנות אחרת", טוען בן צבי. "המיקום יוצר אקט חוויתי עבור אנשים המגיעים ע"מ להקדיש זמן ולבחור לביתם פריטים מיוחדים".

אולמות תצוגה בפריסה גיאגרפית

על אף ההאטה במשק, רשתות רבות בוחרות דווקא עתה להתפרש גיאוגרפית על מנת להנגיש עצמן למספר רב יותר של קהלים. רשת Decor חנכה לאחרונה סניף קונספט חדש בחיפה. בסניף הדגל הצפוני הממוקם במתחם I WAY החדש, הושקעו למעלה מ-4 מליון ש"ח והוא משתרע על פני 1000 מ"ר.בחברה מסבירים כי תכנון אולם התצוגה מושתת על חלוקה לחללים המדמים את "הדבר האמיתי" כך שהלקוח יכול לחוש כמעט אחד לאחד איך יראה התוצר הסופי אצלו בבית.

לדברי יוראי אבני, סמנכ"ל שיווק ופרוייקטים של Decor "פתיחת הסניף בחיפה עתיד להוות מוקד חשוב עבור אותם תושבי הצפון הבונים והמשפצים שזוכים כעת לאלטרנטיבה ראויה בתחום עיצוב הבית ממש ליד הבית. חשוב לנו שהצרכן יתרשם באמצעות בית אמיתי מהיכולות של של החברה. במקביל, שוקדת החברה על פיתוח והקמת סניף הדגל החדש בהרצליה פיתוח.הסניף עתיד להיפתח באביב 2016 ברחוב משכית וישתרע על פני 500 מ"ר של תצוגה והושקעו בו נכון לרגע זה למעלה מ-4 מליון ש"ח".

אולם תצוגה HeziBank. צלם: עוזי פורת

אולם תצוגה HeziBank. צלם: עוזי פורת

באולמות התצוגה מדווחים כי אחוז לא מבוטל של לקוחות מעדיפים כשמדובר במוצרים בעלי משקל וחשיבות, את הקשר הבינאישי ואת היכולת לחוש ולבחון את המוצרים תחת זכוכית מגדלת ובכך להימנע מרכישת מוצרים זולים שהם בגדר קניית "חתול בשק", כך שייתכן שהמגמה של פתיחת אולמות תצוגה מושקעים, תימשך.