"תפקידנו כאנשי מקצוע הוא להסביר, לייעץ ולפשט את תהליך השיפוץ"

חתמתם על חוזה עם לקוחות חדשים ואתם מתחילים לעבוד על הבית ממש בקרוב? מצוין. כעת, כיצד משפצים את הבית לשביעות רצון הלקוחות וללא חיכוכים ומפחי נפש מיותרים? המומחים מייעצים. פורסם במקור במגזין השיפוץ גיליון יוני 2019

אפשר בהחלט לומר ששוק השיפוצים נמצא בתקופת פריחה. רבים זונחים את הרעיון לרכוש נכס חדש ומעדיפים לשפץ את הקיים. כפועל יוצא, לאיכות עבודתם של הקבלנים חשיבות יתרה בהצלחת תהליך העבודה מול בעלי הבתים וכן בנראות הבית בסופו. במיוחד לשם כך אספנו כמה טיפים והמלצות מפי אנשי מקצוע שיעזרו לצלוח את השיפוץ הקרוב בשלום.

מטבחי דה קוצ'ינה, צילום: יח"צ

 

לדברי מעצבת הפנים מיטל צימבר, למרות שתהליך העבודה של אנשי המקצוע הוא מובנה, לעיתים בשל עומס עבודה כולנו נוטים לפספס רגעים חשובים שיכולים לשבש את נוהל העבודה התקין לאורך הפרויקט. היא נותנת כמה דגשים שימנעו פספוסים ועוגמת נפש.

"חשוב לראות ולבחון את הנכס לפני שמגישים את הצעת המחיר. חשוב ביותר לקבל מהמעצב או האדריכל סט תוכניות מושלם ומפורט עד כמה שניתן, כדי לספק הצעת מחיר כמה שיותר מפורטת ללקוח, מה שעשוי למזער מפחי נפש ותעצומות כלכליות ללקוחות. יש לא מעט פעמים שהצעת המחיר היא כללית ולא כוללת נדבכים נוספים שלבעלי הבתים אין יכולת לשערך בעצמם ואינם מודעים להשלכות שמסביב. במרבית המקרים הקבלן הראשי אינו מספק את כל הפריטים הנלווים, וזה משהו שחשוב להסביר ללקוח מבעוד מועד, ולשערך גרוסו מודו מהי התוספת שיצטרך להוסיף לקבלני המשנה".

מעמד עציצים של דומיסיל. צילום: יח"צ

לא מובן מאליו לבעלי הבית

גם לאחר שנחתם חוזה העבודה, חשוב שכלל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט יתנו לבעלי הבית תמונת מצב עדכנית וכמה שיותר פשוטה להבנה ולעיכול. "מה שלנו נראה כמובן מאליו, ממש לא אמור להיות מובן לבעלי הבתים שמגיעים מתחומי עיסוק שונים לגמרי. הם לא תמיד מבינים את המשמעויות ואיך הבחירות שלהם עתה יכולות להשפיע על הבית בעתיד", מסבירה צימבר. "כך למשל, הם לא תמיד מבינים את המשמעות של החלפת צנרת ישנה בבית קיים, להתחבר לצנרת הקיימת וכדומה. אני מאמינה שהתפקיד שלנו כאנשי מקצוע הוא לא רק לבצע אלא גם להסביר, לייעץ ולפשט את התהליך – האם הצנרת במצבה הנוכחי עלולה לגרום לבעיות בעתיד? מה המשמעויות של פתיחת הצנרת והחלפתה? האם צריך להחליף את כולה או רק באיזור מסוים"?

צימבר ממליצה לערוך מעין סימולציות ללקוחות, לפני כל שלב משמעותי בפרויקט, שיעזרו לו להבין מה הוא עתיד לקבל וכיצד זה יראה. "כולנו עמוסים בעבודה ולא תמיד יש את הזמן בפועל, אבל מניסיון זהו שלב שיכול למזער מפחי נפש. לאדם הרגיל לא תמיד יש את היכולת להבין קנה מידה, פרופורציות, ובטח שלא להבין איך האלמנט ייראה במסגרת החלל הנתון. כך למשל, לפני שבונים את הקירות, אפשר לקחת פלטת גבס בגודל הקיר ולהעמיד אותה, לתת לבעלי הבית להתנועע, לראות כיצד עובר האור הטבעי אם בכלל. ההמחשה הזאת לא רק עוזרת, אלא גם מרגיעה אותם וגורמת להם להבין שהם בידיים טובות".
באופן טבעי, בעלי הנכסים גם לא יודעים לקרוא לגמרי את המפה, ולהבין מה המשמעויות של כל פעולה, ולאילו פעולות נוספות היא גוררת אותם. "כך לדוגמה, שינוי גדלי הפתחים, שלנו כאנשי מקצוע ברור שיצריכו תיקונים וצביעה מחדש, לא תמיד ברורים גם לצד השני. הם לא תמיד מודעים לכך שפעולה כזאת תצריך צביעה מלאה של כל המבנה מבחוץ, או את משמעויות הלו"ז והתקציב הכרוכות", מסבירה צימבר.

ואכן, קבלנים שמעניקים את תשומת הלב ללקוח ומקצים מזמנם כדי לעמוד על המשמעויות ולתת לבעל הבית פרספקטיבה, זוכים להערכה רבה מצדם. "אמנם במרבית הפרויקטים כיום מעורב אדריכל או מעצב, אך במידה שלא, הקבלן בהחלט יכול להשתמש בניסיונו הרב ולתת לבעלי הבית גם המלצות מעבר, כמו למשל לייעץ לשלב אלמנט עיצובי, חיפוי מיוחד, או במידה שהתקציב אינו מאפשר זאת, לשלב גוונים בשלב הגמר, שיכולים להפוך את החלל מגנרי לייחודי. חשוב להיצמד להמלצות מתונות ולא כאלה שישפיעו משמעותית על החלל כשלא ממש ברור איך הלקוחות יגיבו. כך למשל, בכל הקשור לצבע, מומלץ לעבוד עם פלטת צבעים בהירה על בסיס גוונים אפורים או גווני אבן, תלוי אם בעלי הבית רוצים בית מודרני או חם.

Vibia_tempo . באדיבות קמחי תאורה

"כך גם חשוב להסביר את המשמעויות של הכנת התאורה, להסביר לבעלי הבית מהם גופי התאורה הקיימים (שקועה בגבס, צמודת תקרה ועוד), ולייעץ להם מניסיון אילו נקודות כדאי ליצור והיכן, כדי ליצור עבורם את מערך התאורה המושלם. דבר נוסף: במידה שמייצרים הנמכות או סינרים, מומלץ לייעץ ללקוחות לייצר מרווח שישמש בעתיד לתליית וילונות, גם אם כרגע אין כוונה כזאת. בפועל, הרבה בעלי בתים מבינים את הצורך רק אחרי תקופה, ופרט שכזה יהפוך את הבית למחושב, מעוצב ואסתטי".

שיתוף פעולה קריטי

לשיטתו של הקבלן גיא אהרונוביץ', המתמחה בניהול, שיפוץ ועבודות גמר פרויקטים פרטיים ומסחריים, כדי להגיע לתוצר המיטבי, קריטי להשתלב בפרויקטים שבהם מעורב אדריכל או מעצב. "המקצוע שלהם הוא לאפיין ולעמוד את התנאים האופטימליים לטובת הלקוח ולקשור את העבודה של הקבלן לרצונות והמאווים של הלקוח. תקופת השיפוץ היא לא קלה ומלווה בהרבה מתח בין בעלי הבית לאנשי המקצוע ובהוצאות כספיות. חשוב לזכור שבתחום שלנו הכל פתיר, וכל עוד יש נכונות של כל הצדדים למצוא כזה, אנחנו בכיוון הנכון".

לדבריו, חשוב ליצור מפגשים שבועיים בין כל המעורבים כדי שהלקוח יהיה מעורב במידה מסוימת בנעשה בפרויקט בכל שלב, וכך ניתן לעשות התאמות עוד לפני שהדבר נבנה. "כך למשל מיקומי מפסקים וגובהם, מיקום נקודת המים ועוד. עושים התאמה בין הנדסת האנוש של הלקוח לפרקטיקה באתר, וזה דבר שמוכיח את עצמו. באופן טבעי, יש גם הרבה דברים ששמים לב אליהם תוך כדי תנועה, למשל לוודא שמיקומי גופי התאורה או סוג המנורה לא יפגעו בנגרויות. לפני כל שלב קריטי, מומלץ לעצור ולבחון את המכלול. חשוב שכל שינוי שנקבע בשטח יגובה בהוצאת תוכנית מתוקנת שתמנע אי הבנות וויכוחים מיותרים בין הצדדים".
אהרונוביץ' שם דגש אף הוא על נושא הצבע שנבחר בחלל. "לפני שבוחרים צבע, חשוב לעשות השוואה בין הסמפלים לפרטים המאסיביים במרחב, בין אם זה גוון הפרקט או המטבח, האם משולבים אביזרים ממתכת או מעץ? החוכמה היא לבחור בגוון שמחבר בין כל האלמנטים".

אליתה ליוינג, צילום: יח"צ