חוגגים 70 – מעצבים בכחול ולבן!

יום העצמאות השנה הוא חגיגי במיוחד. לא משנה אם בארץ או בניכר, קשה למצוא ישראלי שנותר אדיש אל מול הדגל הישראלי, שגווני הכחול-לבן שלו נראה למרחקים. הצבעוניות הרעננה הזאת פורצת את מחסום הממלכתיות ומככבת גם בעיצוב הבית ולא בכדי. מעצבים, אדריכלים ומומחים בענף עם טיפים ועצות איך לשלב אותם בצורה המיטבית בבית.

במהלך הדורות זוהו צבעי התכלת הכהה והלבן עם הלאום היהודי, התנועה הציונית, היישוב העברי המתחדש בארץ ולבסוף עם מדינת ישראל והעם היהודי היושב בציון. לא ברור מי חשב על השילוב הגאוני בין שניהם אבל הוא ללא ספק עשה עבודה טובה. כל אחד מהם הוא צבע חזק בפני עצמו, אך יחד הם וצרים רעננות ורוגע.

באדיבות אליתה ליוינג

 

 

"בעיצוב החלל מדובר בשני צבעים המשתלבים זה עם זה", אומרת האדריכלית נירית פרנקל, מבעלות המשרד נ.ש אדריכלים. "לשניהם תתי גוונים רבים ואת הלבן הנקי והצח, שמהווה את גוון המעטפת הנצחי של הבתים בישראל, מחליפים היום גווני לבן נגיעת שמנת, לבן עם נגיעת מוקה או לבן עם נגיעה של אפור אבן עימם ניתן לשלב גוונים שונים של כחול, החל מכחול בוהק ומלא, מעושן או כחול אפרפר".

לדברי פרנקל, השימוש והמינון של השניים בחלל הוא נגזרת של הסגנון שנרצה ליצור: "ניתן להחליט שצובעים קיר מרכזי בכחול לצד קירות לבנים, כאשר המשקופים, הקרניזים והדלתות נשארים בצבע לבןן, או לחלופין לשלב בחלל על טהרת הלבן מוצרי טקסטיל או חפצי נוי בגווני כחול. בכל מקרה, חשוב לתת נגיעה של גוונים נוספים על מנת להעניק עומק לחלל ולהפוך אותו לעשיר ואיכותי".

באדיבות חברת חלמיש

לאורך ההיסטוריה הכחול נתפס בתרבויות שונות כבעל נופך ממלכתי, בעיקר בשל הקושי הנלווה בהשגת הפיגמנטים הטבעיים מהם הוא מופק, שהיו נדירים. כך, לאורך השנים, השילוב בין כחול עמוק ללבן טהור נתפסו ככאלה המשדרים אווירה ממלכתית המשלבת סמכותיות מאופקת. באיזורנו, באגן הים התיכון, השילוב של שניהם מזכיר את חופי הים שטופי השמש ואדריכלים ומעצבים נוטים לשלב ביניהם בבתים והמשדרים תחושה של חופש או בדירות סמוכות לקו החוף.

גלריה 'פחות מאלף'- יצירת אמנות כחול לבן בכחול ולבן של האמן ALEF

בשנים האחרונות נכנסו צבעים נועזים לחללי הבית השונים ועדיין, הצבע הכחול שומר על מעמדו. את הקירות החלקים תופסים חיפויי קירות המשלבים גוונים שונים של כחול. "זהו אחד מצבעי היסוד שמעניקים עומק ומקנים אווירה נינוחה ורגועה", מספרת מעצבת הפנים הדס רוט, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים'. "על מנת שלא ליצור מראה דרמטי יתר על המידה מומלץ לשלב נגיעות לבנות והרמוניות שיעניקו אווירה של רעננות ומרחב".

רוט מוסיפה כי את שילוב הגוונים ניתן למצוא בהרבה מחדרי הילדים: "במיוחד באלה חשוב לבחור בגוונים פסטליים יותר ופחות דומיננטיים, תוך התחשבות באופיים ובצרכיהם, שהלא הם מבלים בהם שעות ארוכות. שניהם יחד מעניקים לחדר מראה עדין, זורם ונקי. הם משדרים תחושת סדר שתורמת באופן ישיר לריכוז ומסייעים ללמידה.

אלו המעדיפים ליצור חללים חמימים יוכלו ליצור תמהיל של קירות בגוון כחול כהה ועמוק, יחד עם ריהוט בגוון בהיר כדי להכניס צבעוניות קרירה ואלגנטית. מעברו השני של המתרס, אלה המעדיפים קירות לבנים יוכלו להוסיף זריקת צבע על ידי שטיח או פרטי טקסטיל ולא בהכרח על ידי עבודת הדבקת אריחים או או פסיפסים שקשה להחליף אם וכאשר רוצים לשנות את מראה החלל.

ששכטר בוטיק, צילום איליה מלינקוב

 

 

לדבריה רוט, "הכחול הוא צבע קייצי ומרענן שמושך את העין, והלבן מטבעו מסמל טוהר, אלגנטיות ואצילות. החיבור ביניהם יוצר מראה הרמוניה שניתן בהחלט להשיג בעזרת פריטי עיצוב משלימים לבית".

בנוגע לתאורת הבית, ממליצה אוה קמחי, מבעלי חברת קמחי תאורה, להשתמש בגופי תאורה עומדים, שולחנים ותלויים, כמו גם שנדליירים יוקרתיים עם אהילים: "מומלץ לעבוד עם הדפסים וטקסטילים מיוחדים המשלבים צבעי כחול-לבן" היא מסבירה. "גופי תאורה אלו מוסיפים חן לבית והצבעוניות הפטריוטית שלהם תורמת לגאווה הישראלית במיוחד השנה, שמתחילה עשור חדש".

 

שרון ארמר, מעצבת הבית של חברת 'חלמיש' מוסיפה כי את הכחול והלבן ניתן לשלב בעזרת אריחים וליצור שטחים של צבע ועיצוב על הרצפה וקירות החלל. "השימוש בהם יכול להתאים בכל חדרי הבית בכלל- ובמטבח וחדרי הרחצה בפרט- – כעיטור בריצוף, יצירת תיחום מתחת לשולחנות אוכל, יצירת אי במטבח, חיפוי קיר המוסיף עניין בחלל וכדומה".

לדבריה, "גם פסיפסים יעשו את העבודה: "באופן טבעי הכחול נחשב כבר שנים לאחד הצבעים המובילים בחללי האמבטיה- הוא מזוהה יותר מכל עם מים. כך למשל בחדרי רחצה קטנים מומלץ לשלב צבעים עדינים ורכים כמו לבן וכחול. את השניים מומלץ לשלב עם אריחים הכוללים דוגמאות ועיטורים. כך משדר החלל תחושת נינוחות, ובד בבד קיים בו אלמנט עיטורי המוסיף עניין וצבע לאווירת הרחצה"

 

באדיבות אליתה ליוינג